responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 672

اطعمه و اشربه سخن گفته شده است.

نوشيدن مشروبات الكلى مست كننده حرام و به فتواى مشهور، نجس نيز مى‌باشد.(1)

الكل صنعتى و طبّى اگر مست كننده نباشد و از مايع مست كننده هم گرفته نشده باشد، پاك است. حكم صورت جهل به آن نيز چنين است.(2)

اَلكَن --> لال

اللّه --> خدا

الم تنزيل؛ سوره--> سجده؛ سوره

الم نَشرَح؛ سوره--> اِنشِراح؛ سوره

المؤمنون عند شروطهم؛ قاعده--> قاعده المؤمنون عند شروطهم

اليغ

اَليَغ: ناتوان از نيكو سخن گفتن و درست ادا كردن حروف.

اليغ به كسى كه سخنش به حرف «ى» بازگردد نيز تعريف شده است.(1)اين واژه به مناسبت در باب صلات به كار رفته است.

به قول مشهور، امامت اليغ براى غير اليغ جايز نيست.(2)

اِمارت --> فرماندهى

اماره

اَماره: دليل ظنّى معتبر.

اماره دليلى است كه به لحاظ حكايت و كاشفيّت ظنّى آن از واقع، معتبر دانسته شده است؛ بدين معنا كه ظنّ نوعىِ برآمده از اماره، همچون علم، حجّت شمرده شده است. البته با اين تفاوت كه حجيّت علم، ذاتى است، ليكن حجيّت ظنّ، جعلى و اعتبارى است.(1)

اماره با اصل عملى و دليل نيز متفاوت است. اماره به لحاظ حكايت و كشف واقع هرچند به طور ناقص، حجّت است؛ در حالى كه در حجيّت اصل، حيث كاشفيّت آن از واقع لحاظ نشده است


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 672
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست