responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 653

يا متن و قراين و شواهد از حكم مخالف آن به واقع نزديك‌تر است(-->فتوا).

اقساطى --> تقسيط

اقصى الحمل

اَقصىَ الحمل: بيشترين مدّت حاملگى از زمان آميزش.

به قول مشهور، اقصى الحمل سپرى شدن نه ماه از زمان آميزش است.(1)ده ماه، و يك سال نيز گفته شده(2)و از آن در باب نكاح سخن رفته است.

از شرايط الحاق فرزند به زوج بيشتر بودن مدّت حمل او از اقصى الحمل است.(3)

چنانچه بر اثر مانند معالجه و درمان در روند طبيعى جنين خللى پديد آيد و نوزاد بعد از گذشت اقصى الحمل متولد شود، در صورت علم به بودن نطفه از زوج، فرزند به وى ملحق مى‌گردد.(4)

اقطاع

اِقطاع: واگذارى زمين يا منافع حاصل از آن يا محل كسب براى زمانى محدود يا نامحدود به كسى از سوى حاكم.

به واگذارى زمين يا منافع آن، «اقطاع تمليك» و به واگذارى محلّ كسب «اقطاع ارفاق يا رفاق» مى‌گويند. واگذار كننده را «مُقطِع» و به اقطاع شونده «مُقطَع له» و آنچه‌را واگذار شده «قطايع» يا«اقطاعات» گويند. از اين عنوان در باب احياء موات بحث شده است.

حكم:اقطاع با تحقّق شرايط آن نسبت به هريك از سه ركن ياد شده، جايز و امرى مشروع است.(1)

مُقْطِع:در جواز اقطاع براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و امامان عليهم السّلام بحثى نيست، ليكن در اينكه مشروعيّت آن اختصاص به آن بزرگواران دارد يا فقيه جامع الشرايط نيز در عصر غيبت به نيابت از امام زمان عليه السّلام از آن برخوردار مى‌باشد، اختلاف‌است. بر اختصاص مشروعيت اقطاع به معصومان عليهم السّلام ادّعاى اجماع شده است.(2)

مُقْطَع لَه:بنابر قول به اختصاص اقطاع تمليك به آنچه كه با احياء تملّك مى‌شود،


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 653
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست