responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 631

منافى نداند، به نيّت اقامت ضرر نمى‌رساند. خروج از محلّ اقامت به بيشتر از چهار فرسخ موجب به هم خوردن قصد اقامت مى‌شود. در حكم خروج به مقدار كمتر از اين مسافت، اختلاف است. منشأ آن در اشتراط وحدت مكان اقامت نهفته است؛ بدين معنا كه خروجِ چه مقدار از مسافت، عنوان اقامت در يك مكان را مخدوش مى‌كند؟(7)

برگشت از قصد اقامت:اگر شخص پس از قصد اقامت ده روز و پيش از خواندن نماز چهار ركعتى، مانند نماز ظهر از قصد خود برگردد، احكام مسافر، و اگر پس ازخواندن نماز ياد شده برگردد، احكام مقيم را دارد. در الحاق روزه واجب به نماز چهار ركعتى در ثبوت حكم مزبور، اختلاف است.(8)

آثار اقامت:اتمام نمازهاى يوميّه، صحّت روزه، وجوب نماز جمعه ـ در فرض قول به وجوب آن ـ ثبوت نوافلى كه در سفر ساقط مى‌شود و ثبوت ديگر احكام مقيم در وطن.(9)

اقامت در مكّه:به قول مشهور، اگر آفاقى(--> آفاقى)دو سال در مكّه اقامت كند، حج وى به حج اهل مكّه [ اِفراد( --> حج افراد)يا قِران(--> حج قران)] تبديل مى‌شود.(10)

اقامت در بلاد كفر:اگر مسلمانى در بلاد كفر قادر به اظهار اسلام و شعائر آن نباشد، بايد در صورت امكان، به جاى ديگر هجرت كند و اقامت در آن جا جايز نيست(11)(--> هجرت).

اقامه

اِقامه: كلماتى ويژه.

از آن در باب صلات سخن رفته است.

كيفيّت:به قول مشهور، اقامه هفده جمله است:«اللّهُ أَكْبَر»،«أَشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 631
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست