responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 620

مال در كارهاى خير با رشيد بودن منافات ندارد(2)(-->رشد).

چنانچه افراط موجب زيان به ديگرى گردد، افراط كننده ضامن است، مانند اينكه افراط در آب دادن مزرعه باعث خرابى ساختمان همسايه شود.(3)

فرد امين، مانند رهن گيرنده (مرتهن)،(4)دلاّل،(5)وكيل و شريك(6)در صورتى ضامن است كه افراط يا تفريط كند(--> قاعده عدم ضمان امين).

افراط در خوردن مكروه است و اگر موجب ضرر قابل اعتنا شود يا گمان آن برود، حرام مى‌گردد.(7)مقدار مصرف شده از درآمد، مئونه به شمار مى‌رود و خمس(--> خمس)ندارد، مگر آنكه در مصرف زياده روى شده باشد، در اين صورت مقدار زياده روى شده خمس دارد.(8)

افراط در شوخى اگر مصداق خلاف مروّت(--> مروّت)باشد، بنابر قول به اعتبار آن در عدالت، موجب سقوط عدالت مى‌شود.(9)

(--> تقصير)

افساد

افساد: ضدّ اصلاح.

افساد يا به مال تعلّق مى‌گيرد يا به عمل. گاهى نيز بر محاربه و سلب امنيّت و آسايش جامعه اطلاق مى‌گردد؛ بدين جهت به محارب، مفسد فى الارض (افساد كننده در زمين) گفته مى‌شود(--> محاربه).

افسادى كه به مال ديگرى تعلّق مى‌گيرد در بيشتر موارد موجب ضمان است(--> ضمان). اين نوع افساد گاه با آسيب رساندن، يا تلف كردن مال ديگرى تحقّق مى‌يابد(--> اتلاف)و گاه با انجام دادن عملى در مال كه به سبب آن مالك از تصرّفات مطلوب درمال خود محروم مى‌گردد، مانند حائل قرار دادن ميان مالك و مال او، به گونه‌اى كه مال از دسترس وى خارج گردد(--> بدل حيلوله). در پاره‌اى موارد، محروميّت از ناحيه حكم شارع مقدّس پديد مى‌آيد، مانند آنكه


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 620
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست