responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 602

(گفتن ترجمه و گرفتن نايب) اختلاف است.(9)

عقود و ايقاعات اعجمى:اگر عجمى از ايراد عقود(-->عقد)و ايقاعاتى(-->ايقاع)كه عربى بودن در آنها شرط است، مانند عقد ازدواج و طلاق عاجز باشد، ايراد آنها به غير عربى نيز صحيح است.(10)

احكام ديگر:رطانه اعجمى در مساجد مكروه است(11)و مراد از آن سخن گفتن به كلام قراردادى بين دو يا چند نفر است كه براى عموم مفهوم نيست و عرب غالباً از آن به كلام عجم تعبير مى‌كند(12)(-->رطانه).

اعدام --> كشتن

اعدل --> اورع

اعراب

اِعراب: حركت و سكون عارض برآخر كلمه.

اعراب بر حركات ساختمان كلمه نيز اطلاق شده است.(1)از اين موضوع در باب صلات سخن رفته است.

ترك اعراب آخر هر فصل در اذان و اقامه و وقف بر آن، مستحب(2)و رعايت اعراب صحيح هنگام قرائت و ذكرهاى واجب نماز، واجب است، و اخلال عمدى به آن نماز را باطل مى‌كند.(3)در صورت آگاهى نداشتن از اعراب كلمه‌اى، بايد آن را ياد بگيرد.(4)

ترك اعراب آخر تكبيرة الاحرام مستحب است؛(5)امّا در صورت وصل به كلمه ديگر، بيان اعراب آن واجب است.(6)از شرايط امام جماعت دانستن اعراب كلمات به طور صحيح است.(7)

(--> تعمّد اعراب)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 602
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست