responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 600

كردن و بوسيدن او با شهوت؛ بوييدن عطر و گل و گياهان خوش بو به قول مشهور؛ مجادله با ديگران در امور دنيوى و دينى به قصد فضل فروشى و غلبه و خريد و فروش بر معتكف حرام است.(11)

اسباب بطلان:آنچه روزه را باطل مى‌كند اعتكاف را نيز باطل مى‌كند(12)(--> روزه). همچنين آميزش در شب، موجب بطلان اعتكاف است.(13)در بطلان آن به سبب ارتكاب ديگر محرّمات ياد شده، اختلاف است.(14)

آثار بطلان:اگر اعتكافِ باطل شده، واجب معيّن باشد، قضاى آن، و اگر غير معيّن باشد، اعاده آن واجب است. همچنين اگر اعتكاف مستحب باشد و پس از گذشت دو روز باطل شود، بنابر قول به وجوب اعتكاف مستحب بعد از گذشت دو روز، قضاى آن واجب است.(15)

باطل كردن اعتكاف واجب با آميزش، حتّى در شب، موجب كفّاره است كه كفّاره آن به قول مشهور كفّاره روزه ماه رمضان، يعنى آزاد كردن برده يا دو ماه روزه گرفتن و يا اطعام شصت فقير است. در ثبوت كفّاره به سبب ارتكاب ديگر محرّمات ياد شده، اختلاف است. اگر اعتكاف در قضاى روزه ماه رمضان پس از زوال (ظهر) يا در روزه ماه رمضان با آميزش باطل گردد دو كفّاره دارد: يكى براى باطل كردن اعتكاف و ديگرى براى باطل كردن روزه.(16)

اعتماد --> استناد

اعتياد --> مواد مخدّر

اعجمى

اَعجَمى: غير عرب.

«عجمى» نيز به همين معنا است؛ ليكن در فقه، اعجمى بيشتر استعمال شده است. از اين عنوان در بابهاى طهارت، صلات،


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 600
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست