responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 598

است. همچنين اعتقاد به امامت امامان معصوم عليهم السّلام تحقق بخش ايمان(3)(--> ايمان)است.

اثر اعتقاد در عمل:اعتقاد يا صحيح است يا فاسد، و عمل يا مطابق اعتقاد انجام مى‌گيرد و يا مخالف آن. در صورتهاى ياد شده احكام وضعى مختلفى از قبيل صحّت، بطلان، اِجزاء و عدم اِجزاء( -->اِجزاء)بر آن مترتّب مى‌شود. براى مثال، كسى كه به اعتقاد ضرر داشتن آب براى وى، تيمّم كرده و نماز خوانده است، نمازش صحيح است؛ هرچند بعد معلوم شود كه آب ضرر نداشته است. نيز وضو و غسل كسى كه اعتقاد به عدم ضرر آب دارد، صحيح است؛ هر چند بعد معلوم شود ضرر داشته است.

وضو و غسل كسى كه با اعتقاد به ضرر داشتن آب وضو بگيرد يا غسل كند باطل است؛ هرچند بعد خلاف آن ثابت شود. همچنين تيمّم كسى كه اعتقاد بر عدم ضرر آب دارد باطل است؛ اگر چه بعد خلاف آن ثابت شود.(4)

اگر زكات مال را به كسى كه به اعتقاد او مؤمن يا فقير است داده باشد و بعد معلوم شود كه مؤمن يا فقير نبوده، در كفايت آن اختلاف است.(5)

اعتكاف

اعتكاف: عبادتى مخصوص در مسجد.

به توقّف سه روز يا بيشتر در مسجد به قصد قربت و با اعمال و شرايط مخصوص، اعتكاف، و به شخص به جا آورنده آن مُعتَكِف گويند. اعتكاف در فقه داراى بابى مستقل به همين نام است.

حكم تكليفى:اعتكاف در اصل شرع مستحب است، امّا با نذر، عهد، قسم و شرطِ ضمنِ عقدِ لازم، از قبيل اجاره و مانند آن واجب مى‌شود.(1)با فضيلت‌ترين زمان براى اعتكاف، ماه رمضان، بويژه دهه آخر آن است.(2)

شرايط:عقل، اسلام، قصد قربت، سه روز يا بيشتر روزه گرفتن، در مسجد به جا آوردن، باقى ماندن در مسجد و از آن


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 598
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست