responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 519

كه در پاسخ به استفتائات به برخى احكام آن اشاره شده است.

از نظر شرع، سند رسمى نشانه تحقّق عقد ثبت شده در آن نيست تا آثار آن مترتّب گردد؛ از اين‌رو، قاضى نمى‌تواند به استناد آن حكم به مالكيّت صاحب سند يا زوجيّت و مانند آن كند، مگر آنكه براى وى از اين طريق علم حاصل شود كه در اين صورت قاضى مى‌تواند به مقتضاى علم خود عمل كند.

ثبت عقدى همچون عقد ازدواج يا نقل ملكى در دفتر اسناد رسمى از شرايط صحّت آن عقد نيست. از اين رو، هر عقدى كه با شرايط تعيين شده تحقق يابد، شرعا نافذ و معتبر است هرچند در دفتر اسناد رسمى ثبت نشده باشد.(1)

اسنان فرائض

اَسنان فرائض: سنّ چارپايان پرداختى به عنوان زكات.

از آن در باب زكات بحث شده است.

هر يك از شتر، گاو و گوسفند كه به عنوان زكات( --> زكات)پرداخت مى‌شود، از نظر سِنّى بايد تحت اين عنوانها مندرج باشد: بنت مخاض( --> بنت مخاض)، ابن مخاض( --> ابن مخاض)، بنت لبون( --> بنت لبون)، ابن لبون( --> ابن لبون)، حِقّه( --> حِقّه)، جَذَع و جَذَعه( --> جذع)، تبيع و تبيعه( --> تبيع)و مُسِنّه(1)( --> مُسِنّه).

اسودان

اَسودان: مار و عقرب/ خرما و كشمش.

از واژه فوق به معناى نخست به مناسبت در باب صلات سخن رفته است.

كشتن مار و عقرب در حال نماز جايز است، به شرط آنكه منجرّ به انجام دادن كارى كه موجب بطلان نماز مى‌گردد، مانند پشت به قبله كردن، نشود(1)( --> مار)( --> عقرب).

اسودان به معناى دوم در باب صوم آمده است.

افطار كردن به خرما يا كشمش همراه آب و نيز خوردن آن دو در سحر، براى


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 519
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست