responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 517

فاطمه سلام اللّه عليها در صورت نرسيدن نجاست به آن مكروه و در صورت علم به نجس شدن آن، حرام است.(8)

قسم:قسم تنها با نامهاى خداوند منعقد مى‌شود(9)و با غير آن صحيح نيست.(10)ذكر اسمهايى از خداوند، مانند «مُنْتَقِم» كه بر هيبت و سطوت خداوند دلالت مى‌كند، موجب تغليظ( --> تغليظ)در قسم مى‌شود(11)(--> قسَم).

اسماع

اِسماع: شنواندن.

از آن به مناسبت در باب صلات و نكاح سخن گفته شده است.

شنواندن امام جماعت ذكرهاى نماز را به مأموم، به گونه‌اى كه بيش از اندازه نباشد، مستحب و شنواندن مأموم اين اذكار را به امام، مكروه است، جز ذكرهايى كه مأموم بخواهد به سبب فراموشى امام آنها را به وى بشنواند و نيز تكبيرة الاحرام، در صورتى كه امام در ركوع، منتظر پيوستن او باشد.(1)

كمترين حدّ آهسته خواندن قرائت نماز، آن است كه نمازگزار آن را به خود بشنواند(2)( --> اخفات). شنواندن جواب سلام به سلام كننده ـ در نماز و غير نماز ـ واجب است؛ هرچند قولى به واجب نبودن آن به طور مطلق يا در خصوص نماز، نقل شده است.(3)شنواندن خطبه توسط خطيب جمعه به افرادى كه شمار آنها در انعقاد نماز جمعه معتبر مى‌باشد، واجب است؛ البته برخى در وجوب آن ترديد كرده‌اند(4)( --> نماز جمعه). شنواندن زن صداى خود را به نامحرم به صورت مهيّج كه موجب تلذّذ وى و وقوع در فتنه باشد، حرام است.(5)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 517
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست