responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 505

برده باشد ـ بنابر قول به مالكيت برده ـ فرزند وى نيز برده خواهد بود و كنيز، اُمّ وَلَد به شمار نمى‌رود.(3)

2. كنيز در ملك مولا از او باردار شود.(4)بنابراين، اگر شخص آزادى با كنيز ديگرى ازدواج و او را باردار كند و آنگاه مالك او شود، به قول مشهور، كنيز، اُمّ وَلَد محسوب نمى‌گردد.(5)

3. باردار شدن كنيز به منشأ تكوّن آدمى، مانند علقه و مضغه. در اينكه انعقاد نطفه نيز منشأ تكوّن محسوب مى‌شود تا كنيز امّ ولد به شمار رود يا نه، اختلاف است.(6)

اگر باردارى كنيز معلوم نباشد و مولا او را بفروشد، سپس معلوم گردد كه كنيز هنگام فروختن باردار بوده، معامله باطل است. باردارى كنيز در صورت مشتبه بودن، با شهادت چهار زن از اهل خبره ثابت مى‌گردد.(7)

احكام:اُمّ ولد از آن جهت كه برده است احكام برده را دارد( --> بردگى)و از آن جهت كه اُمّ ولد است احكام زير را دارد، مگر آنكه فرزندش در حيات مولا بميرد كه در اين صورت، از اُمّ ولد بودن خارج مى‌شود.(8)

1. آزادى اُمّ ولد:مادامى كه مولا زنده است، اُمّ ولد برده خواهد بود؛ امّا پس از مرگ وى، از سهم ارث فرزند خود آزاد مى‌شود و اگر فرزند به دليل وجود مانعى از ارث محروم شود، اُمّ ولد همچنان برده مى‌ماند.(9)

2. فروختن اُمّ ولد:فروختن اُمّ ولد و نيز هر گونه تصرف در او، مانند بخشيدن كه موجب انتقال اُمّ ولد به ملك ديگرى شود صحيح نيست، مگر در شرايطى خاص، همچون زمانى كه مولا بدهكار قيمت كنيز باشد و توان پرداخت آن را جز با فروختن كنيز نداشته باشد.(10)

3. فرزندان اُمّ ولد:حكم استيلاد در باره فرزندان اُمّ ولد از غير مولا جارى نيست. بنابراين، اگر اُمّ ولد با برده يا شخص آزادى با اين شرط كه فرزندانش از آنِ مولاى كنيز باشند، ازدواج كند، فرزندانِ كنيز برده‌اند و فروختن آنان در حيات مولا و پس از مرگ او جايز و صحيح است.(11)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 505
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست