responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 487

عقلى چون بيمارى وجود داشته باشد.

آثار:استمتاع آثار بسيارى دارد كه بيشتر آنها بر استمتاع از طريق آميزش( --> آميزش)مترتّب مى‌گردد. در اين جا به مهم‌ترين آنها اشاره مى‌شود.

1. كيفر:كيفر مترتّب بر استمتاع يا اُخروى است كه در صورت عدم توبه و عدم وجود ساير اسباب آمرزش بر ارتكاب حرام بار مى‌شود و يا دنيوى. مجازات دنيوى يا مالى است كه بر استمتاعاتى كه حرمت عرضى دارند مترتّب مى‌گردد، مانند استمتاع در حال احرام كه كفّاره دارد و يا بدنى. مجازات بدنى يا حدّ( --> حدود)است كه بر استمتاعاتى كه حرمت ذاتى دارند همچون زنا، لواط، مساحقه و مانند آنها بار مى‌شود و يا تعزير( --> تعزير)كه بر استمتاعاتى همچون بوسيدن، لمس كردن، زير يك لحاف خوابيدن با نامحرم و آميزش با همسر در حال حيض يا در حال روزه مترتّب است.

2. نفقه:از شرايط وجوب نفقه زن( --> نفقه)بر شوهر در عقد دائم، آن است كه زن در هر زمان كه شوهر بخواهد از او استمتاع بَرَد، تمكين نمايد و مانع نشود.(17)

استمرار

استمرار: ادامه داشتن و ادامه دادن.

اين عنوان به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، صوم، اعتكاف و امر به معروف و نهى از منكر آمده است.

استمرار نيّت در عبادات، مانند نماز،(1)وضو(2)و تيمّم،(3)شرط صحّت آنها است( --> استدامه نيّت). استمرار ماندن در مسجد به مدّت سه روز، شرط صحّت اعتكاف است(4)( --> اعتكاف). استمرار عزم بر ارتكاب گناه، در وجوب نهى از منكر شرط است.(5)استمرار بيمارى از ماه رمضان تا ماه رمضان بعدى موجب سقوط


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 487
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست