responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 419

جهت جلب خشوع و گريه آنان مستحب است.(3)

هديه دادن به مخالفان( --> مخالف)براى جلب توجّه و محبت آنان و رفع اذيّت از مؤمنان جايز، بلكه از دادن آن به مؤمنان، افضل است.(4)

استجمار

استجمار: استنجاء با سنگ.

استجمار پاك كردن محلّ مدفوع با سنگ است و بنابر قول مشهور هر جسم برطرف كننده عين نجاست، مانند پارچه نيز به آن ملحق است.(1)احكام آن در باب طهارت آمده است.

اگر غائط از محل تجاوز نكرده باشد، مكلّف براى تطهير آن در استفاده از آب و اشيايى مانند سنگ مخيّر است؛ هرچند جمع بين آب و سنگ كامل‌تر و بهتر است.(2)امّا اگر تجاوز كرده باشد تنها بايد از آب استفاده كند.

در تطهير با سنگ، اگر مخرج با سه سنگ و مانند آن پاك شود، كفايت مى‌كند و افزون بر آن واجب نيست، و اگر با سه سنگ پاك نشد، استعمال افزون بر آن به اندازه‌اى كه عين نجاست زائل شود واجب است؛ ليكن اگر مخرج با كمتر از سه سنگ پاك گردد آيا كامل كردن عدد با كشيدن هر سه سنگ تعبّدا واجب است يا نه؟ مسئله اختلافى است. قول اوّل به مشهور نسبت داده شده است.(3)در اينكه كشيدن سه سنگ بر محل لازم است يا كشيدن يك سنگ از سه طرف نيز كفايت مى‌كند، اختلاف است.(4)

در تطهير با سنگ، تنها بر طرف كردن عين نجاست واجب است، نه اثر آن.(5)همچنين به قول مشهور، كشيدن هر سه سنگ بر تمامى محلّ نجاست لازم نيست، بلكه مى‌توان هر سنگ را بر بخشى از آن كشيد.(6)لازم است جسمى كه براى استنجاء به كار مى‌رود پاك باشد.(7)در اينكه شرط است آن جسم، بِكر (در استنجاء به كار نرفته) باشد يا نه اختلاف است. بنابر قول دوم، استنجاء با جسم غير بكر به شرط پاك بودن صحيح است(8)( --> استنجاء).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 419
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست