responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 412

خود داده باشد اعاده واجب است؛ امّا اگر به اهل ولايت (شيعه) پرداخت كرده است واجب نيست؛ هرچند بعضى اعاده را مطابق احتياط دانسته‌اند.(4)

2. غير عبادات:فقيهان از آثار استبصار در غير عبادات به طور مستقل بحث نكرده‌اند. برخى تنها به آن اشاره كرده و گفته‌اند: اگر مخالف( --> مخالف)چيز نجسى را بشويد، چنانچه شستن آن مطابق مذهب شيعه بوده، پس از استبصار، نياز به شستن دوباره نيست، ولى اگر مطابق مذهب خود و مخالف مذهب شيعه شسته است، بنابر اقوى لازم است دوباره آن را بشويد.(5)

اگر مخالف طبق مذهب خود همسرش را طلاق دهد، در صورتى كه طلاق از نظر شيعه صحيح نباشد، بنابر تصريح برخى مى‌تواند پس از استبصار بدون عقد جديد به وى رجوع كند.(6)

حق النّاسِ ثابت بر ذمّه مخالف، پس از استبصار نيز بر ذمّه او باقى است و بايد به صاحبانش بازگرداند.(7)

ظاهر كلمات فقها، بلكه تصريح بعضى، يكسان بودن فرقه‌هاى مختلف اسلامى ـ حتّى فرقه‌هايى مانند ناصبيان( --> ناصبى)و غاليان( --> غُلات)كه محكوم به كفرند(8)ـ در احكام ياد شده است؛ گرچه برخى در گروههاى محكوم به كفر، توقّف كرده‌اند.(9)

استبضاع-->ابضاع

استتابه

استتابه: درخواست توبه.

از آن در باب صلات و حدود سخن رفته است.

مرد مرتدّ فطرى( --> مرتدّ فطرى)بنابر قول به قبول نشدن توبه او بدون استتابه اعدام مى‌شود؛ ليكن واجب است از مرد مرتدّ ملّى( --> مرتدّملّى)پيش از


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 412
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست