حجيّت ارتكاز:حجيّت ارتكاز همانند حجيّت سيره است؛ به اين معنا كه ارتكاز اگر به زمان معصوم عليه السّلام متّصل باشد و امام با آگاهى و امكان نهى از آن، مردم را از آن نهى نكرده باشد، حجّت است. علم به حصول چنين ارتكازى به ندرت پيش مىآيد.
ارتكاز همچون اجماع( --> اجماع)و سيره از دليلهاى لبّى(--> دليل لبّى)است و اطلاق ندارد.(6)
ارتماس
اِرتِماس: فرو شدن در آب و مانند آن.
در بابهاى طهارت، صوم و حج از آن بحث شده است.
به قول مشهور، فروبردن سر در آب به عمد، بر روزه دار در روزه واجب معيّن و نيز قضاى روزه ماه رمضان در بعد از ظهر حرام است، ليكن در بطلان روزه اختلاف است.(1)
فرو بردن سر در آب، از محرّمات احرام است( --> احرام). در اينكه ارتماس از مصاديق پوشانيدن سر به شمار مىرود تا از اين جهت حرام باشد، يا عنوانى مستقل مىباشد، اختلاف است. در صورت نخست، حكم، مخصوص مرد است و تفاوتى ميان آب و ديگر مايعات نيست.(2)در فرض شك در تحقّق ارتماس، اصل عدم آن است.(3)
ارتماسى
ارتماسى: يكى از دو كيفيّت غسل، مقابل ترتيبى.
جايگاه اين بحث باب طهارت است.
غسل از جهت كيفيّت انجام دادن آن، به ترتيبى و ارتماسى تقسيم مىشود.
غسل ارتماسى با فروبردن تمام بدن در آب به نيّت غسل و با وجود ساير شرايط غسل، تحقّق مىيابد(1)( --> غسل).