responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 354

صورت خود را به حدّى كه خون برآيد، بخراشد بايد كفّاره قسم(--> قسم)بپردازد. برخى نيز به ثبوت كفّاره به صرف خراشيدن صورت ـ هرچند خون بيرون نيايد ـ تصريح كرده‌اند.(5)

ادمان

اِدمان: مداومت بر انجام دادن كارى(--> مداومت).

ادنى الحلّ

اَدنَى الحِلّ: نزديك‌ترين موضع به حرم.

ادنى الحلّ بر مواضعى از حِلّ كه از ديد عرف نزديك‌ترين مكان به حرم(--> حرم)محسوب مى‌شود، مانند تَنعيم(--> تنعيم)، جِعرانه(--> جعرانه)و حُدَيبِيّه(--> حديبيه)اطلاق شده و از آن در باب حج سخن رفته است.

ادنى الحلّ، ميقاتِ عمره مفرده( --> عمره مفرده)است براى اهل مكّه يا كسانى كه در مكّه مجاورند يا افرادى كه بين ميقاتهاى پنج گانه(--> ميقات)و مكّه سكونت دارند، و نيز كسى كه براى انجام دادن كارى جز حج به حدود حرم رسيده و تصميم دارد عمره مفرده به جا آورد.(1)

ادوارى؛ جنون --> ديوانگى

ادّهان

اِدّهان: خود را با روغن چرب كردن.

از آن در بابهاى طهارت، حج و نكاح سخن رفته است.

چرب كردن بدن خود با روغن مستحب است،(1)ليكن براى جنب كراهت دارد.(2)ادّهان با روغن معطّر بر محرم(--> احرام)حرام و موجب كفّاره و به قول مشهور، با روغن غير معطّر در حال اختيار، حرام است.(3)

فراهم نمودن وسيله چرب كردن بدن، مانند روغن توسط شوهر، جزء نفقه زن( --> نفقه)به شمار مى‌رود.(4)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 354
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست