اين بحث مطرح شده كه آيا مخفى كردن خود جهت شنيدن اعتراف كسى كه در نهان، اقرار و ليكن آشكارا انكار مىكند، براى شهادت عليه او نزد قاضى، مصداق قرار گرفتن در موضع تهمت به شمار مىرود تا شهادتش پذيرفته نشود، يا نه. قول مشهور پذيرفته شدن شهادت مُخْتَبى است، بلكه بر آن ادّعاى اجماع شده است(1)(--> شهادت).
اِختبار --> آزمودن
اختراف
اِختراف: چيدن خرما.
در باب زكات آمده است.
زكات خرما بعد از اختراف واجب مىشود(1)( --> زكات).
اختصار
اختصار: داخل نكردن حجر اسماعيل در طواف (اختصار شوط)/ نهادن دو دست بر تهيگاه(--> تَخصّر).
از اختصار به معناى نخست در باب حج سخن گفتهاند.
داخل كردن حجر اسماعيل در طواف واجب است و اگر كسى در يك دور از داخل حجر اسماعيل يا بالاى ديوار آن طواف كند، بنابر تصريح جمعى از فقها آن دور باطل است و بايد اعاده كند، ولى نيازى به اعاده طواف نيست.(1)
اختصاص
اختصاص: مخصوص بودن.
در بابهاى صلات، حج، تجارت، نكاح و ارث به مناسب آمده است.
اختصاصات النّبى صلّى اللّه عليه وآله:مراد از آن احكام مختصّ به پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله است كه هيچ كس در آنها با ايشان شريك نيست(1)(--> اختصاصات النّبى).
اسباب اختصاص:مراد اسبابى است كه موجب حقّ اولويّت مىشود، مانند: تحجير(--> تحجير)، اقطاع(--> اقطاع)و پيشى گرفتن به اقامت در مكانى از مكانهاى عمومى(2)(--> مشتركات).
(1)جواهر الكلام 29/ 119 ـ 130 ؛ الحدائق الناضرة 23/ 101 ـ 107