responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 306

به منى يا مكّه قبل از تحلّل عذرش برطرف شود، واجب است در عمره مفرده( --> عمره)و نيز در حج اگر وقت باقى است، به حاجيان بپيوندد و چنانچه يكى از دو وقوف (عرفات و مشعر) را به گونه‌اى كه حجّش صحيح باشد، درك كند، حج او صحيح است و در صورت فوت وقت، اگر بداند كه از سوى او قربانى انجام نگرفته، واجب است حج را به عمره مفرده تبديل نمايد و سال ديگر حجّ را بگزارد، مگر آنكه حج وى مستحب باشد كه انجام دادن دوباره آن مستحب است، و اگر معلوم شود از سوى او قربانى صورت گرفته است، در وجوب تبديل حج به عمره مفرده يا حصول تحلّل به قربانى بدون نياز به تبديل، اختلاف است. بنابر قول دوم، طواف و سعى بر او واجب است.(9)

كسى كه در حج قران( --> حج قران)محصور شده و از حرم بيرون آمده است، به قول مشهور، واجب است در سال ديگر حج قران را انجام دهد.(10)

احصار در عمره:حصر در عمره مفرده با مانع شدن بيمارى از ورود به مكّه و يا به جا آوردن مناسك آن پس از دخول در مكّه تحقّق مى‌يابد(11)و حكم آن همانند حكم محصور در حج است و حلال شدن زن بر محصور در عمره مفرده بنابر قول مشهور، منوط به انجام دادن عمره پس از رفع حصر مى‌باشد.(12)برخى در عمره تمتع حلال شدن زن را منوط به آن دانسته و گفته‌اند: با قربانى، زن نيز بر محصور حلال مى‌گردد.(13)

احصان

اِحصان: نزديكى كردن با همسر يا كنيز همراه امكان استمرار آن در زمانهاى بعد/


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 306
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست