responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 247

براى پرداخت بدهى او فروخته نمى‌شود(5)(--> تفليس).

رهن:طلبكار براى وصول طلب خود مى‌تواند اثاث منزل را كه بدهكار نزد او گرو گذاشته است، بفروشد.(6)

وقف، رقبى و عمرى:وقف كردن اثاث منزل(7)(--> وقف)، رُقبى(--> رقبى)و عُمراىِ آن(8)(--> عمرى)صحيح است.

قضاء:اگر زن و شوهر در مالكيّت وسائل خانه اختلاف كنند، حكم به نفع اقامه كننده بيّنه(--> بيّنه)صادر مى‌گردد و در صورت نداشتن بيّنه، بنابر ديدگاه مشهور اثاث زنانه از آنِ زن، و وسائل مردانه از آنِ مرد است و وسائل مشترك ميان آن دو تقسيم مى‌شود.(9)

اثبات

اثبات: اقامه دليل معتبر بر حكم شرعى يا بر تحقّق موضوع آن در خارج/ اقامه دليل بر دعوا نزد قاضى.

منظور از اثبات به معناى نخست، احراز حكم شرعى يا موضوع آن، مانند اجتهاد، اعلميّت، طهارت، نجاست و عدالت، در مقام عمل و انجام دادن وظيفه است. تفاوت اثبات با ثبوت در اين است كه اوّلى مرحله علم و آگاهى از وجود خارجى چيزى است و دومى مرحله تحقّق و تقرّر آن در ظرف وجودى خود به حسب واقع، بدون آنكه علم يا جهل در آن دخالتى داشته باشد. از اين عنوان در علم اصول فقه و نيز بابهاى بسيارى از فقه، مانند اجتهاد و تقليد، طهارت و صلات سخن رفته است.

راههاى اثبات حكم شرعى:راه اثبات حكم شرعى يا وجدانى است، مانند اثبات آن با دلائل قطعى، همچون اجماع(--> اجماع)، تواتر(--> تواتر)، قراين علم‌آور؛ و يا تعبّدى، مانند ظهورات و خبر واحد(--> خبر واحد). از سوى ديگر، دليل بر حكم شرعى يا عام و فراگير است و در همه ابواب فقهى كاربرد دارد، مانند قاعده استصحاب(--> استصحاب)، برائت(--> اصل برائت)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست