responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 212

نكردن در وصيّت است؛ بدين معنا كه وصيّت به گونه‌اى باشد كه به وارثان زيان وارد نشود1(--> وصيّت).

آ يه وضع حمل -->آيه حمل

آيه وضو

آيه وضو[= آيه طهارت؛ آيه قيام؛ آيه مَسح]:آيه 6 سوره مائده.

آيه{يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الكَعْبَينِ...}بيانگر كيفيّت وضو براى نماز است كه عبارت است از شستن صورت و دو دست از آرنج و مسح سر و دو پا.

مراد از{ إِلَى المَرَافِقِ}بيان حدّ شستن در وضو است نه ابتدا و انتهاى شستن دست و آن اينكه جز كتف، بازو و آرنج، باقى دست بايد شسته شود، ليكن تعيين اينكه شستن را بايد از سر انگشتان آغاز كرد يا آرنج، با سنّت است كه آغاز آن را از آرنج مى‌داند.

مراد از{ وَامْسَحُوا بِرُءُسِكُم}مسح قسمتى از سر است. در اينكه مراد از«كَعْب»برآمدگى روى پا است يا مفصل بين ساق و قدم، اختلاف است.(1)

به جمله{ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ}به غيرى بودن وجوب وضو(--> وجوب غيرى)استدلال شده است؛ زيرا مفهوم آن، نفى وجوب وضو در صورت عدم قصد اقامه نماز است.(2)

آيه وطى -->آيه تحريم

آيه وفات

آيه وفات:آيه 234 سوره بقره.

آيه{ وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْوَ جاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً...}بيانگر عدّه وفات است، يعنى عدّه زنى كه شوهرش مرده، چهار ماه و ده روز است. اگر آيه 240 سوره بقره در مقام بيان عدّه باشد، به آيه ياد شده نسخ شده است(1)( --> عدّه).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 212
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست