باشد، نصف مال و اگر دو دختر يا بيشتر باشند، دو سوم از اموال ميّت را ارث مىبرند. اگر ميّت فرزند داشته باشد، پدر و مادر يك ششم ارث مىبرند و در صورت نداشتن فرزند، مادر يك سوم سهم مىبرد، به شرط آنكه ميّت برادر نداشته باشد و گرنه، سهم مادر يك ششم است. البته تقسيم ارث پس از عمل به وصيّت ميّت و پرداخت بدهيهاى او است(1)( --> ارث).
آيه نبأ
آيه نَبَأ[= آيه تثبُّت]:آيه 6 سوره حجرات.
به آيه{يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْماً بِجِهَـلَةٍ...}از طريق مفهوم وصف و شرط، بر حجيّت خبر واحد(--> خبر واحد)و عدم حجيّت خبرفاسق در شهادت و نقل حديث استناد شده است.
مفهوم وصف بدين معنا است كه مفاد آيه، وجوب تبيّن و تحقيق از خبر فاسق ـ به لحاظ فاسق بودن ـ پيش از عمل به آن است كه مفهوم آن، عدم وجوب تبيّن از خبر غير فاسق است. مفهوم شرط نيز بدين معنا است كه وجوب تبيّن از خبر، مشروط به اِخبار فاسق از آن است، و با انتفاى شرط ـ به اينكه اِخبار از غير فاسق باشد ـ مشروط (وجوب بررسى) نيز منتفى مىشود. در نتيجه، تبيّن از خبر غير فاسق، واجب نخواهد بود. البته در كتب اصول فقه به استدلالهاى ياد شده مناقشاتى شده است.(1)
آيه نجاست مشركان
آيه نجاست مشركان:آيه 28 سوره توبه.
به آيه{يَـأَيُّهَا الذِّينَ ءَامَنُوا إِنَّمَا المُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلايَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الحَرَامَ...}در باب طهارت بر نجاست مشركان استناد شده است. به قول مشهور، مشرك، اعم از بت پرست و اهل كتاب است(--> اهل كتاب)؛ ليكن در اينكه مراد از نجاست در آيه، نجاست ظاهرى است يا خباثت نفسانى و يا پليدى عرفى ـ مقابل طهارت عرفى ـ اختلاف مىباشد. نظر مشهور، نجاست ظاهرى است.(1)
(1)مستمسك العروة 1/ 367 و 2/ 161 ؛ كنز العرفان 1/ 45 ـ 50 .