آيه{أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ...}بر جواز آميزش با همسر در شب ماه رمضان و عدم جواز آن در حال روزه دلالت دارد.(1)
آيه مباهله
آيه مُباهله:آيه 61 سوره آل عمران.
به آيه{فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنا وَ أَبْنَآءَكُمْ وَ نِسَآءَنَا وَ نِسآءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ...}بر جواز گرفتن خمس از سوى كسانى كه از طرف مادر به هاشم (جدّ اعلاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله) انتساب پيدا مىكنند، استدلال شده است؛ زيرا مراد از«أَبْنَآءَنا»امامحسن و امام حسين عليهما السّلام هستند كه به نصّ آيه شريفه، از سوى مادرشان، فرزندان رسول خدا به شمار رفتهاند.(1)پس انتساب از طريق مادر همچون پدر ثابت مىشود.
برخى به آيه{لاَتَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الأَخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوآا ءَابَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ...}در باب نكاح بر جايز نبودن ازدواج با اهل كتاب(--> اهل كتاب)استناد كردهاند؛ با اين استدلال كه ازدواج، نوعى مودّت و دوستى است و خداوند در اين آيه از دوستى و مودّت با كافران نهى مىكند.
به اين استدلال پاسخ داده شده است كه اوّلاً، ازدواج گاه به جهت نياز است نه مودّت؛ ثانياً، مراد از مودّت در آيه، دوستى