responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 204

آيه مباشرت

آيه مُباشرت:آيه 187 سوره بقره.

آيه{أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ...}بر جواز آميزش با همسر در شب ماه رمضان و عدم جواز آن در حال روزه دلالت دارد.(1)

آيه مباهله

آيه مُباهله:آيه 61 سوره آل عمران.

به آيه{فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنا وَ أَبْنَآءَكُمْ وَ نِسَآءَنَا وَ نِسآءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ...}بر جواز گرفتن خمس از سوى كسانى كه از طرف مادر به هاشم (جدّ اعلاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله) انتساب پيدا مى‌كنند، استدلال شده است؛ زيرا مراد از«أَبْنَآءَنا»امام‌حسن و امام حسين عليهما السّلام هستند كه به نصّ آيه شريفه، از سوى مادرشان، فرزندان رسول خدا به شمار رفته‌اند.(1)پس انتساب از طريق مادر همچون پدر ثابت مى‌شود.

آيه متعه

آيه مُتعه[= آيه استمتاع؛ آيه نفى جُناح]:آيه 24 سوره نساء.

آيه{ ... فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَـءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً...}به قرينه واژه‌هاى «استمتاع»(1)و «اجر»(2)بر مشروعيّت ازدواج موقّت دلالت دارد(--> ازدواج موقّت).

آيه محادّه

آيه مُحادّه:آيه 22 سوره مجادله.

برخى به آيه{لاَتَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الأَخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُوآا ءَابَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ...}در باب نكاح بر جايز نبودن ازدواج با اهل كتاب(--> اهل كتاب)استناد كرده‌اند؛ با اين استدلال كه ازدواج، نوعى مودّت و دوستى است و خداوند در اين آيه از دوستى و مودّت با كافران نهى مى‌كند.

به اين استدلال پاسخ داده شده است كه اوّلاً، ازدواج گاه به جهت نياز است نه مودّت؛ ثانياً، مراد از مودّت در آيه، دوستى


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست