responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 201

آيه قنطار

آيه قِنطار:آيه 20 سوره نساء/آيه 75 سوره آل عمران(--> آيه امانت).

به آيه نخست:{ وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَ ءَاتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَاراً...}در باب نكاح و طلاق بر حرمت اجبار زوجه براى بازگرداندن و بخشيدن مهر خود به شوهر استدلال شده است.(1)همچنين از آنجا كه قنطار كنايه از مال زياد است، به آيه ياد شده براى محدود نبودن مهر به حدّى معيّن در جانب زياده استناد شده است.(2)

آيه قيام -->آيه وضو

آيه كتابت

آيه كتابت:آيه 33 سوره نور.

از آيه{... وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَـبَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَـنُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْراً وَ ءَاتُوهُمْ مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِى ءَاتَاكُمْ...}در باب مكاتبه، مشروعيّت مكاتبه(--> مكاتبه)و استحباب آن در صورت امين و كاسب بودن برده، بويژه اگر درخواست نمايد، استفاده مى‌شود.

در اينكه مراد از«خير»، خير دنيوى است، مانند داشتن مال يا دانستن صنعت، يا امور آخروى، يعنى متديّن و مؤمن بودن و يا هردو، و نيز مراد از«مال اللَّه»ـ كه دادن آن به برده سفارش شده ـ زكات است يا مطلق مال، اختلاف است. اين اختلاف در مدلول امر«ءَاتُوهُمْ»كه وجوب است يا استحباب نيز وجود دارد.(1)

آيه كتمان

آيه كتمان:آيه 159 سوره بقره.

از آيه{إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَـتِ وَالْهُدَى مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّـهُ لِلنَّاسِ فِى الْكِتَـبِ أُوْلـئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّـعِنُونَ}حرمت كتمان علم و شهادت و ترك امر به معروف و نهى از منكر با تحقق شرايط آن، وجوب صدور حكم بر حاكم شرع در مقام مرافعه و دعوا و فتوا دادن بر مجتهد جامع الشرايط هنگام


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست