برخى در باب خمس با استدلال به اين دو آيه، كسى را كه مادرش هاشمى است از مستحقّان خمس دانستهاند.(1)
آيه غارمين -->آيه زكات
آيه غسل
آيه غسل:آيه 43 سوره نساء.
آيه{يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لاَتَقْرَبُوا الصَّلَوةَ... وَ لاَجُنُباً إِلاَّ عَابِرِى سَبِيلٍ حتَّى تَغْتَسِلُوا...}ـ كه به اعتبار قسمت آخر آن، آيه تيمّم نيز ناميده مىشود(--> آيه تيمّم)ـ از خواندن نماز در حال جنابت پيش از غسل نهى مىكند.
بسيارى به قرينه«إِلاَّ عَابِرِى سَبِيلٍ»(مگر در حال عبور) گفتهاند: مراد از«صَلَوة»، مكان برپايى آن، يعنى مسجد است. از اين رو، ورود جُنُب به مسجد جز براى عبور جايز نيست؛(1)امّا بنابر اينكه مراد از كلمه«صَلَوة»، نماز باشد، مراد از«إِلاَّ عَابِرِى سَبِيلٍ»مسافرى است كه دسترسى به آب ندارد و تيمّم براى او روا مىباشد.
همچنين از آيه استفاده مىشود كه جنابت موجب غسل است و پس از غسل جنابت، براى خواندن نماز، نيازى به وضو نيست.(2)
آيه غضّ
آيه غَضّ[ = آيه حفظ]:آيه 30 و 31 سوره نور.
آيه{ قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَـرِهِمْ... وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ...}بيانگر حرمت نگاه كردن هر يك از مرد و زن نامحرم به بدن ديگرى و نيز وجوب پوشاندن عورت(--> عورت)از نامحرم است(1)( --> نگاه).