responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 194

آيه ركوب -->آيه تسخير

آيه ركون

آيه رُكون:آيه 113 سوره هود.

به آيه{ وَ لاَتَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ...}بر حرمت گرايش و ميل به حاكمان ستمگر، هر چند به مقدار اندك، استدلال شده است كه پذيرش پست و منصب از سوى حاكم جائر و دوستى با او و خشنودى و رضايت از اعمال وى و حتّى دوست داشتن بقاى او، هرچند براى زمانى كوتاه، از مصاديق آن شمرده شده است. مراد از ركون، ميل اندك است.(1)

به جمله{ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ}بر گناه كبيره بودن ركون به ستمگران استناد شده است(2)( --> گناه كبيره).

آيه رمى -->آيه قذف

آيه رهن

آيه رهن:آيه 283 سوره بقره.

به آيه{ وَ إِن كُنتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَ لَمْ تَجِدُوا كَاتِباً فَرِهَـنٌ مَّقْبُوضَةٌ...}بر مشروعيّت گرفتن رهن(--> رهن)بر دين(--> دين)استناد شده است. از واژه«مَقْبُوضَة»شرط بودن قبض در رهن استفاده شده است. علاوه بر اين، آيه اشاره دارد كه رهن بايد عين خارجى ـ كه قابل قبض است ـ باشد. بنابر اين، رهن دين صحيح نيست.(1)

آيه زكات

آيه زكات[= آيه صدقات؛ آيه غارمين] :آيه 60 سوره توبه.

در آيه{إِنَّمَا الصَّدَقَـتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَـكِينِ وَ الْعَـمِلِينَ عَلَيْهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِى الرِّقَابِ وَ الْغَـرِمِينَ وَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ...}مستحقان زكات كه هشت صنف هستند، مشخص شده‌اند. لام«لِلْفُقَرَاءِ»بيانگر اختصاص زكات به اصناف ياد شده است. از جمله«فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ»وجوب زكات نيز استفاده شده است(1)( --> زكات).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 194
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست