{بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ...}بيانگر مشروعيّت تيمّم(--> تيمّم)بدل از وضو(--> وضو)يا غسل(--> غسل)و نيز چگونگى تيمّم، يعنى مسح صورت و دو دست و آنچه كه تيمّم بر آن صحيح است (صعيد)، مىباشد.
در اينكه مراد از صعيد، تنها خاك است يا مطلق آنچه از زمين به شمار مىرود، اختلاف است(1)( --> صعيد).
آيه جزيه
آيه جِزيه:آيه 29 سوره توبه.
آيه{قَـتِلُوا الَّذِينَ لايُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ... مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَـبَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَ هُمْ صَـغِرُونَ}در باب جهاد بيانگر وجوب جهاد با اهل كتاب(--> اهل كتاب)جز در صورت پرداخت جزيه(--> جزيه)از سوى آنان است. بنابر اين آيه، گرفتن جزيه تنها از اهل كتاب جايز است.(1)در معناى«يد»و«صغار»اختلاف است. نقد دادن جزيه، پرداخت جزيه از جانب اهلكتاب نه نايب آنان، برخى معانى«يد»؛ و التزام آنان به احكام و قوانين دولت اسلامى، تعيين نكردن ميزان جزيه توسّط اهل كتاب، جزيه گرفتن در حالى كه مسلمانان ايستاده و آنان نشستهاند، برخى معانى«صاغرون»است.(2)
آيه جلد
آيه جَلد [ = آيه حدّ ] :آيه 2 سوره نور.
آيه{اَلزَّانِيَةُ وَ الزَّانِى فَاجْلِدُوا كُلَّ وَ حِدٍ مِّنْهُمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ...}وجوب اجراى حدّ زنا بر زناكار و مقدار حدّ را ـ كه صد تازيانه است ـ بيان مىكند.(1)
آيه جمعه
آيه جمعه [ = آيه نداء ] :آيه 9 سوره جمعه.
به آيه{يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذا نُودِىَ للِصَّلَوةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِاللَّهِ...}به دليل امر به رفتن به نماز جمعه و نيز نهى از كسب هنگام شنيدن اذان آن، بر وجوب نماز جمعه با وجود شرايط آن استناد شده است(1)(--> نماز جمعه).