responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 181

برخى فقيهان با استناد به اين آيه، خواندن نماز را در اين خانه‌ها نيز بدون نياز به اجازه گرفتن، جايز دانسته‌اند.(3)

آيه اكل به باطل -->آيه تجارت

آيه امانت

آيه امانت [ = آيه قنطار ] :آيه 75 سوره آل عمران.

از آيه{ وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتَـبِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ...}ـ كه از آن به آيه قنطار نيز تعبير شده است(1)ـ در باب وديعه بر وجوب بازگرداندن امانت به صاحبش استناد شده است.(2)

نيز در باب وكالت براى شرط نبودن عدالت(--> عدالت)در وكيل، جز در موارد استثنا شده، و در نتيجه جواز وكالت كافر و فاسق استفاده شده است(3)(--> وكالت). برخى با استناد به اين آيه، شهادت كافر در برخى موارد را صحيح دانسته‌اند(4)(-->شهادت).

آيه اِنذار -->آيه نَفْر

آيه انصات

آيه اِنصات [ = آيه اِستماع ] :آيه 204 سوره اَعراف.

مضمون آيه:{وَإِذَا قُرِئَ الْقُرءَانُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ}امر به استماع(--> استماع)و سكوت هنگام قرائت قرآن است كه فقيهان با استناد به آن و به ضميمه روايات، بر حرمت يا كراهت ـ بنابر اختلافى كه در مسئله وجود دارد ـ قرائت مأموم در صورت شنيدن قرائت امام، هرچند به صورت همهمه، فتوا داده‌اند.(1)

آيه انظار

آيه اِنظار:آيه 280 سوره بقره.

به آيه{ وَ إِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ...}براى وجوب مهلت دادن به بدهكار در صورت تحقّق «اعسار»


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست