جواز آن به بيشتر از مثل، عدم جواز قصاص در صورت عدم امكان آن به مقدار مثل، و جواز پيكار با دشمن در ماههاى حرام(--> ماههاى حرام)در صورت مبادرت وى به جنگ در اين ماهها.(1)
آيه اقراء
آيه اَقراء [ = آيه تَربُّص ] :آيه 228 سوره بقره.
به آيه{وَالمُطَلَّقَـتُ يَتَرَبَّصْنَ بأَنفُسِهِنَّ ثَلَـثَةَ قُرُوءٍ...}در باب نكاح، بحث عدّه استناد شده است.
بر اساس اين آيه، عدّه طلاق زنى كه در هر ماه يك بار حيض مىبيند (مستقيمة الحيض)، سه قُرء است(--> عدّه). مراد از قرء در اين جا، پاك شدن از حيض است.(1)(--> حيض)
آيه اكل
آيه اَكل:آيه 61 سوره نور.
به آيه{لَيْسَ...عَلَى أَنفُسِكُمْ أَن تَأكُلُوا مِن بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ ءَابَائِكُمْ...}در بابهاى صلات، تجارت و اطعمه و اشربه استناد شده است.
خوردن آذوقه ديگرى بدون علم به رضايت او جايز نيست؛ امّا بر اساس آيه ياد شده، خوردن آذوقه از خانههاى پدر، مادر، برادر، خواهر، عمو، عمّه، دايى و خاله و نيز خانههايى كه كليدشان در اختيار انسان است و خانههاى دوستان، از اين حكم مستثنا و جايز است(1)( --> خوردن).
در اينكه مراد از «بُيُوتِكُمْ» (خانههاى خودتان) چيست، چند قول است:
1. ظاهر آيه دلالت دارد كه منظور، خانههايى است كه شخص مالك آنها است و ذكر آن ـ با آنكه مباح بودن خوردن از آنها بديهى است ـ براى فهماندن اين نكته است كه خانههاى ديگر افراد مذكور در آيه، همانند خانههاى خود او است؛ از اين رو، هرچه را براى خود مىپسندد، براى آنها نيز بپسندد و هرچه را براى خود خوش نمىدارد، براى آنها نيز خوش ندارد.