responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 152

آلات، مانند صليب و بت و نيز كسب كردن با آن به فروختن، اجاره دادن و غير آن، حرام و باطل است.(1)

2. آلات مشروع:از مصارف سهم سبيل اللّه(--> سبيل اللّه)در زكات، خريدن آلات عبادت، مانند ابزار جهاد براى دفاع از اسلام و مسلمانان است.(2)

فروختن، بلكه هر گونه اكتساب به آلات عبادت، از قبيل اجاره دادن و صلح كردن بر آن، مكروه است.(3)تهيّه آلات عبادت براى استفاده و نگهدارى(4)و نيز تسامح در خريد و فروش، بويژه نسبت به ابزار عبادت، مستحب است.(5)

آلات قصاص

آلات قصاص:ابزار اجراى قصاص نفس يا عضو.

از آن در باب قصاص سخن رفته است.

به قول مشهور، همسانى آلت قصاص با آلت جنايت(--> آلات جنايت)شرط نيست. به قول مشهور، در قصاص نفس(--> قصاص)، گردن جنايتكار بايد با شمشير زده شود؛ هر چند جنايت، غرق كردن، سوزاندن و مانند آن باشد،(1)ليكن برخى معاصران، قصاص با تفنگ و مانند آن را در صورتى كه براى جانى از قصاص با شمشير آسان‌تر باشد، جايز دانسته‌اند.(2)

به فتواى مشهور، از جنس آهن بودن آلت قصاص در قصاص اعضا و نيز مناسب بودن آن با مورد قصاص شرط است؛ ليكن از نوع شمشير بودن آن شرط نيست.(3)قصاص با آلت كُند جايز نيست. در جواز قصاص با آلت زهرآلود در قصاص نفس اختلاف است، امّا در قصاص اعضا حرام است و در صورت استفاده، چنانچه زهر به ديگر اعضا سرايت كند يا منجرّ به قتل گردد، قصاص كننده ضامن است.(4)

آلات قمار

آلات قمار: ابزار و وسائل قمار بازى.(1)

به ابزارى مانند پاسور و نرد كه كاربرد معمولى آنها در قمار بازى است، آلات قمار


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست