responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 138

جايز نيست، حتّى اگر غرض، پيشرفت دانش پزشكى در زمينه كشف داروى جديد باشد. برخى با رضايت بيمار، آن را جايز دانسته‌اند. البتّه با نداشتن ضرر قابل اعتنا نزد عقلا، با اجازه بيمار بدون اشكال است.(7)

آس

آس: درختى هميشه سرسبز و داراى برگهاى ريز و معطّر.

از آن به مناسبت در باب اطعمه و اشربه نام برده شده است.

خلال كردن با چوب درخت آس مكروه است.(1)

آستر

آستر: پارچه زيرين لباس.

از آن به مناسبت در باب طهارت و صلات سخن رفته است.

آستر همچون لباس رويين، حكم مستقلّ دارد؛(1)از اين رو، براى مرد پوشيدن لباسى كه همه يا مقدارى از آستر آن از ابريشم خالص است، حرام و نماز خواندن با آن باطل است.(2)

خونى كه روى لباس ريخته و به آستر نفوذ كرده و يا بر عكس، هر كدام جدا محاسبه مى‌گردد؛ بنابر اين، اگر مجموع خون لباس و آستر آن كمتر از درهم(--> درهم)باشد، نماز درست است.(3)براى آب كشيدن لباس آستردار، فشار دادن مجموع آن دو كافى است.(4)

آستين

آستين: قسمت پوشاننده دست از لباس.

احكام آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، حج و حدود آمده است.

سجده بر مثل آستين ـ در صورتى كه از جنس چيزهايى باشد كه سجده بر آن صحيح است ـ هنگام ضرورت، همچون شدّت گرما يا سرما جايز است.(1)به قول مشهور، قرار دادن آستين براى كفن


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست