تبديل گندم نجس به آرد، موجب طهارت آن نمىشود؛ زيرا صرف تبدّل وصف، موجب استحاله(-->استحاله)نمىگردد.(2)
صلات:سجده بر خوردنى صحيح نيست؛ هرچند ـ به قول مشهور ـ خوردن آن متوقّف بر آرد كردن باشد.(3)
زكات:در كفايت پرداخت آرد گندم و جو، از زكات فطره(-->زكات فطره)، اختلاف است.(4)قول به كفايت، به مشهور نسبت داده شده است.(5)
تجارت:از جمله شغلهاى مكروه، داد و ستد آرد است.(6)گندم با آرد آن يك جنس به شمار مىروند. از اين رو، فروش هر يك در مقابل ديگرى به زياده يا فروش دو آرد همجنس به زياده، ربا(-->ربا)و حرام است،(7)ولى در صورت همجنس نبودن، جايز است.(8)
كفّارات:پرداخت آردى كه در عرف، طعام شمرده مىشود ـ مانند آرد گندم و جو ـ به عنوان كفّاره جايز است.(9)بر مردى كه با زنى در حال عدّه(--> عدّه)ازدواج كرده، واجب است بدون طلاق از او جدا شود، ليكن در وجوب يا استحباب پرداخت پنج صاع(--> صاع)آرد به عنوان كفّاره، اختلاف است.(10)
آرزو
آرزو: انتظار حصول امرى محبوب درآينده.
از آن به مناسبت در باب طهارت سخن رفته است.
آرزوهاى طولانى و دور، در امور دنيوى كه سبب غفلت انسان از مرگ مىشود،(1)و نيز آرزو كردن مرگ حتّى در سختيها مكروه است.(2)