responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 127

به زنان اختصاص دارد ـ مانند حرير، طلا، دست بند، گردن بند و لباس زنانه ـ و نيز بر زن آراستن خود با زينتى كه ويژه مردان است ـ مانند عمامه و كمربند ـ بنابر فتواى مشهور جايز نيست.(4)

بر زن حرام است خود را براى نامحرم بيارايد و بر او واجب است آرايش خود را از نامحرم بپوشاند.(5)تدليس(--> تدليس)آرايشگر در آراستن زنان، ـ به اين صورت كه معايب آنان را بر خواستگاران يا مشتريان كنيز بپوشاند، يا زيباييهايى را نشان دهد كه در آنان نمى‌باشد ـ حرام است.(6)بر زن زينت كردن در عدّه وفات حرام است(7)( --> حداد).

2. واجب:حقّ لازم زوج بر زوجه اين است كه خود را براى او بيارايد.(8)

3. مستحب:آراستن خود در روز جمعه مستحب است.(9)زينت كردن زن خود را به زيورآلات در نماز(10)و نيز براى شوهر در عدّه طلاق رجعى(--> طلاق رجعى)مستحب است.(11)

4. مكروه:زينت كردن جنازه با پارچه‌هاى قرمز و زرد(12)و نيز آراستن كالا براى فروش مكروه است.(13)

5 . مباح:تزيين قرآن با غير طلا و نقره جايز است؛ ليكن با طلا و نقره برخى قائل به حرمت و گروهى قائل به كراهت شده‌اند.(14)

آرامش --> استقرار

آرامگاه --> قبرستان

آرايش --> آراستن

آراى عمومى

آراى عمومى: نظر اكثر مردم.

عنوان ياد شده از عناوين جديد است كه برخى معاصران بدان پرداخته و قلمرو آن را بر اساس نظرات فقهى خود بيان كرده‌اند كه بدان اشاره مى‌شود.

مراجعه به آراى عمومى براى تعيين


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 127
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست