responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 124

مانند غسل جمعه و زيارت و احرام قصد قربت معتبر است، ولى در بعضى ديگر، مانند آداب تجارت، معتبر نيست.

از بررسى كلمات فقيهان و كاربرد اين واژه در فقه بر مى‌آيد كه آداب، اعم از احكام لزومى و غير لزومى است؛ يعنى هم مستحبّات و مكروهات را در بر مى‌گيرد و هم واجبات و محرّمات را، مانند آداب تخلّى كه ضمن آن، واجبات و محرّمات آن نيز ذكر شده است؛(3)هر چند اصل وجوب يا حرمت فعلى، مانند وجوب نماز و حرمت زنا، ادب ناميده نمى‌شود.

در بيشتر كتابها و ابواب فقهى، عنوانى براى بيان آداب آن قرار داده شده است، مانند آداب نماز، روزه، حج، جهاد، اعتكاف، دعا، تجارت، قضاء، ازدواج، معاشرت، خوابيدن، سفر، زيارت، احتضار، تكفين، دفن، و ديگر عناوينى كه به فعل مكلّف تعلّق گرفته و در مدخل مناسب به آنها اشاره خواهد شد.

آدامس

آدامس: مادّه‌اى جويدنى.

چيزهاى جويدنى كه با جويدن از بين نمى‌روند، حكم آدامس را دارند. در قديم بيشتر از شيره برخى درختان، مثل عِلْك و سقّز به عنوان آدامس استفاده مى‌شد؛ ولى امروزه بيشتر از موادّ مصنوعى توليد مى‌شود. از آن، به مناسبت در باب صلات و صوم سخن رفته است.

جويدن آدامس در نماز اگر از مصاديق فعل كثير(--> فعل كثير)شمرده شود موجب بطلان نماز مى‌گردد.(1)

جويدن آدامس و مانند آن توسّط روزه‌دار در صورتى كه چيزى از آن در دهان ذوب نشود و به حلق نرسد، مكروه است و مجرّد تغيير طعم دهان موجب بطلان روزه نمى‌گردد؛(2)ولى اگر چيزى از آن بلعيده شود، روزه را باطل مى‌كند.

آدم

آدم: اولين پيامبر الـهى، ابوالبشر.

از آن به مناسبت در باب حج سخن رفته است.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست