responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 123

تكليف با تمام اجزاء و شرايط وجود داشته باشد. عمده سخن از آخر وقت، در باب صلات آمده است.

بنابرقول مشهور با درك آخر وقت به اندازه يك ركعت، نماز به نيّت ادا(-->اداء)گزارده مى‌شود.(1)كسى كه به جهت عذرى همچون بيمارى نمى‌تواند نماز را با تمام اجزا و شرايط آن به جا آورد در صورتى كه اميد به برطرف شدن عذر تا آخر وقت دارد يا احتمال مى‌دهد عذرش برطرف شود، واجب است نماز را تا آخر وقت تأخير بياندازد. در مسئله اقوال ديگرى نيز وجود دارد(2)(--> ذوى الاعذار).

اقامه نماز شب(-->نماز شب)در آخر وقت آن افضل است.(3)

آداب

آداب: رفتارها و حالتهاى دخيل در كمال و حُسن چيزى/ تأديب و تنبيه/ علوم ادبى.

آداب در ابواب متعدّد فقه به همان معناى لغوى به كار رفته است، ليكن با توجّه به تعدّد معناى لغوى، آنچه در بيشتر ابواب فقه منظور فقيهان است، مجموع رفتارها و هيئتهايى است كه فعل يا ترك آنها از ديدگاه شارع مقدّس، موجب حسن و كمال فعل يا موضوعى مى‌شود كه حكم شرعى به آن تعلّق گرفته است، مانند آداب نماز، روزه، زيارت، جهاد و تخلّى.

آداب در باب حدود و تعزيرات، معناى ادب كردن را مى‌دهد، حتّى برخى فقها در عنوان اين باب، واژه آداب را جايگزين كلمه تعزيرات كرده و نوشته‌اند: كتاب الحدود و الآداب.(1)

آداب در باب تجارت، در بحث فروختن كتابهاى مربوط به ادب يا آموزش آداب و گرفتن مزد در برابر آن، در معناى علوم ادبى به‌كار رفته است.(2)

آداب به معناى اول، گاه فعلى از افعال است و گاه ترك فعلى از افعال، چنان‌كه گاه به عنوان عملى مستقلّ نگريسته شده است، مانند نظافت كردن و ناخن گرفتن، و گاه حالت و هيئتى در فعلى است، از قبيل آداب غَذا خوردن. در بعضى آداب،


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست