در جاى خاصّى از آن قرار دارد و مهمترين آيينهاى دينى آنان در آن جا و در برابر آتش انجام مىگيرد، آتشكده گفته مىشود(1)و از آن به مناسبت در بابهاى صلات، وقف و قضاء سخن گفته شده است.
به قول مشهور، خواندن نماز در آتشكده مكروه است.(2)وقف(--> وقف)بر آتشكده صحيح نيست.(3)احداث آتشكده در بلاد اسلامى جايز نيست و در صورت احداث، بر حاكم شرع واجب است آن را ويران كند.(4)
آثار --> اثر
آثار باستانى
آثار باستانى: اشياى قديمى.
آثار باستانى، اشياى منقول يا غيرمنقول بر جاى مانده از قديم است كه به جهت ارزش مادّى و معنوى، مورد توجّه قرار دارد. از آن در باب خمس، بحث گنج (كنز) و باب غصب به مناسبت سخن رفته است.
مالكيّت:كسى كه از زمينِ بدون مالك يا ملك خود ـ كه به احياء(--> احياء موات)يا خريدن، مالك آن شده ـ اثر باستانى و عتيقهاى به دست آورد، درصورتى كه بداند از آنِ مالك پيشين آن (در فرض خريدن) نيست، مالك آن است.(1)اگر بداند مال مسلمانى است، ليكن او را نشناسد، در اينكه حكم آن همانند فرض پيشين است كه به يابنده تعلّق دارد يا حكم مجهول المالك(--> مجهول المالك)را دارد، اختلاف است. بسيارى از فقها قول دوم را برگزيدهاند.(2)
خمس و زكات:به اشياى عتيقه، خمس(3)و زكات(4)تعلّق نمىگيرد، مگر آنچه كه از مصاديق گنج(--> گنج)يا ربح(--> ارباح مكاسب)شمرده شود، كه تنها خمس به آن تعلّق مىگيرد. در فرض دوم، تعلّق خمس بعد از كسر مئونه سال(--> مئونه)خواهد بود.
خريد و فروش:داد و ستد عتيقهاى كه نگهدارى و خريد و فروش آن ـ صرف