responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 104

(--> آب مضاف)با ملاقات نجاست، نجس مى‌شوند، ليكن چنانچه بخش ملاقات كننده از آب با نجس و بخش ديگر آن ـ كه با نجس ملاقات نكرده ـ به نظر عرف دو آب به شمار آيد، نجاست بخش ملاقات كننده موجب نجاست بخش ديگر نمى‌شود، مانند اينكه آب با فشار بالا رود يا پايين آيد كه در اين صورت، نجاست بخش بالا در فرض نخست و بخش پايين در فرض دوم، موجب نجاست بخش ديگر نمى‌شود؛ گرچه به آن متّصل باشد.(1)

آبِق --> برده فرارى

آب قراح --> آب خالص

آب قليل

آب قليل: مقابل آب كثير(--> آب كثير).

به آبى كه نه جارى(--> آب جارى)و نه در حكم آن و نيز كمتر از كرّ(--> آب كرّ)است، آب قليل گفته مى‌شود و از آن در باب طهارت بحث شده است.

آب قليل از اقسام آب مطلق(--> آب مطلق)و پاك كننده است و به قول مشهور با ملاقات نجاست يا متنجّس(--> متنجّس)، نجس(1)و با اتّصال به آب كرّ، جارى يا باران(--> آب باران)و آميخته شدن با آنها پاك مى‌شود. در كفايت صرفِ اتّصال بدون آميختگى، اختلاف است.(2)

اگر آب قليل از بالا به پايين يا با فشار از پايين به بالا جريان داشته باشد، تماس قسمت پايين در اوّلى و قسمت بالا در دومى با نجاست، موجب نجاست قسمت ديگر نمى‌شود؛ زيرا در هر دو صورت، آن بخش از آب كه با نجس ملاقات كرده و بخش ديگر كه با نجس در تماس نيست، به نظر عرف دو آب شمرده مى‌شود.(3)

بنابر مشهور، تطهير لباس و بدنى كه با ادرار ـ جز ادرار پسر بچّه شير خوار ـ نجس شده، با آب قليل منوط به تحقق امور ذيل است:

1.دو بار شستن.

2.فشردن لباس، فرش و مانند آن براى خروج غساله(--> غساله).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست