responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 102

آبشار

آبشار: آبى كه از بلندى فرو ريزد.

از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صوم و حج سخن رفته است.

غسل ارتماسى(--> غسل)زير آبشار در صورتى كه به نظر عرف، آب تمام بدن را فرا بگيرد، جايز است.(1)فرو بردن سر در حال روزه(2)و احرام(3)(--> احرام)زير آبشارى كه به نظر عرف همه سر را مى‌پوشاند، حكم ارتماس را دارد(--> ارتماس).

آب طلا --> طلا

آب غساله --> غساله

آب غسل

آب غسل: آب به كار رفته براى غسل.

از آن در باب طهارت بحث شده است.

آب غسل(--> غسل)بايد پاك، مطلق(--> آب مطلق)و مباح باشد و در شست و شوى نجس به كار نرفته باشد(1)(--> غساله).

كسى كه براى غسل آب در اختيار ندارد واجب است در صورت امكان، با خريدن و قرض كردن، آن را تهيّه كند.(2)در اينكه تهيّه آب غسل همسر در غسلهاى جنابت، حيض و نفاس و درصورت نياز، گرم كردن آن، بر عهده شوهر است يا نه، اختلاف است.(3)مستحب است آب غسل ترتيبى به اندازه يك صاع (تقريبا سه كيلوگرم) باشد.(4)

آب غصبى

آب غصبى: آب تصرف شده بدون رضايت صاحب آن.

از آن در باب طهارت سخن رفته است.

احكام آب غصبى به تكليفى و وضعى تقسيم مى‌شود:

تكليفى:هر گونه تصرّف در آب غصبى، مانند تطهير نجس، وضو و غسل با آن و نيز نوشيدن آن، حرام است.(1)اگر به اجمال علم حاصل شود كه آبِ موجود يا نجس است يا غصبى، نوشيدن آن و


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست