responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 101

عدّه زن غير آبستن است؛(21)امّا اگر شوهر نداشته باشد، عدّه ندارد و ازدواج با او در حال آبستنى جايز است.(22)

لعان:لعان(--> لعان)زن آبستن بنابر قول مشهور، جايز است.(23)

حدّ و قصاص:بر زن آبستن، پيش از زايمان و پاكى از نفاس، حدّ و قصاص جارى نمى‌شود.(24)

حيوان باردار:بنابر تصريح گروهى، حيوان باردار به جهت زكات گرفته نمى‌شود، مگر آنكه تمامى نصاب(--> نصاب)، باردار باشد. در اين صورت برخى قائل به وجوب پرداخت حيوان باردار شده‌اند.(25)در فروش حيوان آبستن، اگر شرط شود كه فرزند آن از آنِ خريدار باشد، صحيح است؛ ليكن اگر شرط نشود و عرفى كه فرزند را در معامله تابع مادر نداند وجود نداشته باشد، آيا جنين از آنِ فروشنده خواهد بود يا خريدار؟ مشهور قول اوّل است، بلكه بر آن ادّعاى اجماع شده است.(26)

آبستنى مصنوعى --> تلقيح مصنوعى

آب سرد

آب سرد: مقابل آب گرم.

از آن به مناسبت در باب طهارت سخن رفته است.

اگر وضو و غسل با آب سرد ضرر قابل توجّهى داشته باشد ـ مانند اينكه موجب بيمارى يا شدّت آن شود ـ و تهيّه آب گرم نيز ممكن نباشد، بايد تيمّم كرد.(1)نوشيدن آب سرد و ريختن آن بر بدن در حمّام، مكروه و ريختن آن روى پاها هنگام بيرون آمدن از حمّام، مستحب است.(2)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست