نام کتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن نویسنده : خزائلی، محمدعلی جلد : 1 صفحه : 160
انجام مىدهى خود را در آن، مقصّر بدان زيرا همه
انسانها در مورد اعمالشان بين خود و خدا، مقصّر مىباشند.[1]
نكته ديگر اينكه حضرت موسى عليه السلام با اينكه از
روى تعصّب دينى و غيرت خدائى به يارى ضعيف و ستمديده شتافت و ناخواسته و بدون
اينكه ذرهّاى احتمال نابودىِ فرد ظالم و كافر را بدهد وقتى عمل مشروع او كه به
قصد دفاع از مظلوم بود منجربه قتل فرد قبطى شد بسيار ناراحت گرديد و از پيشگاه
پروردگار عذر خواهى نمود و اينطور نبود كه با غرور و نخوت خود را تبرئه كند و
سرفرازانه ادعا كند عمل او صددرصد صحيح بوده است بلكه از اينكه خود را در موقعيتى
قرار داده و به صحنهاى وارد شده كه بدون اختيار كشته شدن يك فرد را در پى داشته
خود را ظالم به نفس مىداند و نفس خويش را توبيخ مىنمايد و در مقام عذر خواهىبه
خداوند عرض مىكند پروردگارا از اينكه مرا از انتقام فرعونيان نجات دادى و از
تعقيب و بلاى آنها محفوظ داشتى عهد و پيمان مىبندم به شكرانه اين نعمت بزرگ
هيچگاه تا آخر عمر پشتيبان گنهكار و مجرم نباشم و در حقيقت اين سخن عذرى است
موجّه كه حضرت موسى در مقام دفاع از خود در رابطه با كشته شدن قبطى مىآورد كه او
مجرم و سزاوار تنبيه بود. هر چند موسى قصد قتل و نابودى او را نداشت و اين قتل
خطائى بود كه در اسلام مجازات آن تنها ديه است و قصاص ندارد.
آخرين نكته تربيتى در دعاى موسى عليه السلام اين است
كه خوبست بنده خدا هميشه كمك كار مؤمنان و ضعيفان باشد و اِعانت بر نيكى و تقوى داشته
باشد و از تقويت ظالم و از اعانت بر ظلم و تعدى و گناه بپرهيزد.
عبداللّه بن عباس در تفسير آيۀ (فَلَنْ أَكُونَ
ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ) مىگويد: آيه دلالت دارد بر اينكه پشتيبانى مجرمين جرم
و معصيت است. و پشتيبانى از مؤمنين
[1]- اصول كافى، ج 2، حديث 7 باب دَعَواتٍ مُوجَزاتٍ.
نام کتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن نویسنده : خزائلی، محمدعلی جلد : 1 صفحه : 160