responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 302
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم‏
بینندگان عزیز بحث را وقتى مى‏بینند پاى تلویزیون زمان پخش اولین روز امامت آقا امام زمان (علیه السلام) است یعنى نهم ربیع چون هشتم ربیع شهادت امام عسگرى (علیه السلام) است مى‏خواهم یك خورده راجع به آینده تاریخ وعده خدا نسبت به آینده تاریخ صحبت كنم بحثى هم هست كه دنیا هم روى آن عنایت دارد بالاخره آینده دنیا دست كیه؟
 سوره نور آیه 55، آیه را مى‏نویسم و لطائفى را هم كه بلدم مى‏گویم بسم اللّه الرّحمن الرّحیم بمناسبت اولین روز امامت حضرت مهدى (علیه السلام) نهم ربیع قرآن مى‏فرماید كه «وعد اللّه الذین آمنوا منكم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فى الارض كَما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن ّ لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبد لنّهم من بعد خوفهم امناً یعبدوننى لا یشركون بى شیئا» تا آخر آیه اما نكات، ترجمه كنم خیلى از این كلمات را خودتان با دید مثلاً «وعد اللّه» یعنى وعده داده خدا به كى وعده داده؟ به (الذین آمنوا منكم) به كسانى كه ایمان آوردند از شما كسانى كه هم ایمان آوردند هم كارها و عمل‏شان شایسته است خدا به این خوب‏ها وعده داده.
 چه وعده‏اى داده 4 تا وعده: 1. «لیستخلفنّهم» این‏ها را در زمین خلیفه كند خدا وعده داده به مؤمنین كه در آینده حكومت مال شماست مگر خدا از این كارها كرده؟ كارِ خدا از این كارهاست كما اینكه (استخلف الذین من قبلهم) قبل از شما افرادى زمان‏هایى بوده‏اند كه افراد شایسته‏اى حكومت را بدست گرفته‏اند خوب حالا حكومت را بدست گرفتیم چه كنیم؟ توسعه اقتصادى، توسعه سیاسى، مى‏گوید اصل با محوریت دین است امكانات صرف دین مى‏شود آنچه مربوط به دین است عبادت، صداقت، تقوا این محور است، (چون اگر همه تلفن همراه داشته باشیم اما خودمان به هم فحش بدهیم این تلفن همراه رشد نیست چون قبلاً بى تلفن فحش مى‏دادیم حالا با تلفن فحش مى‏دهیم ممكن است همه ما جیب‏مان تلفن باشد اما با هم قهریم صداقت و صفا توى ما نیست یعنى وسیله ارتباط داریم اما خود ارتباط نیست.) الان دنیا بخاطر اینكه دین نیست… امكانات هست رفاه نیست یعنى امكاناتِ… چه جور بگویم، در قدیم با شمشیر مى‏كشتند حالا با بمباران یك منطقه را زیر و رو مى‏كنند.

علم در كنار دین مایه آرامش است

 یعنى پیشرفت علم كنارش اگر دین نباشد دنیا به سمت وحشى گرى مى‏رود عوض یكى كُشى یكى كُشى شهر كُشى نسل كُشى نسل كُشى مى‏شود مثل چاقویى كه بلندتر باشد بیشتر آدم مى‏كشد و لذا حرف اول را باید مكتب بزند منتهى این مكتب همه‏اش هم این نیست كه نماز و روزه بخوانند.
«و لیبد لنهم» تبدیل مى‏كند «من بعد خوفهم» خوف‏ها و دغدغه‏ها و اضطراب‏ها را تبدیل مى‏كند به امنیت یعنى 1. مكتب 2. امنیت.
«یعبدوننى» همه مردم بنده خدا مى‏شوند دیگر «لا یشركون بى شیأ» غیر از خدا هیچ نوع كمى نیست طاغوتى، زورى، پولى، محوریت مى‏شود با خدا نه كه چون اینجا پولش بیشتر است زورش بیشتر است او قدرتش بیشتر است او پارتى‏اش بیشتر است تمام چیزهایى كه غیر از خدا هست همه محو مى‏وشد حرف اول و آخر را رضاى خدا مى‏زند. بعد كه حكومت را به دستشان داد آن دینى را كه از آن راضى است چون دین هم خیلى،… الان مكتب‏ها، ایسم‏ها فقط الان مكتب هست توى دنیا مكتب‏هاى ضد و نقیض آن مكتبى را كه خدا پسنده «ارتضى» یعنى خدا راضیه یعنى دین خدا پسند را برایشان متمكن مى‏كند اینها را برایشان كه آن دین خدا پسند حاكم بشود خوفشان هم تبدیل به امنیت مى‏شود.
 گرایش‏ها همه گرایش الهى مى‏شود هر نوع طاغوتى محو مى‏شود خوب این ترجمه آیه 55 سوره نور اما نكات:
 نكته اول كلمه «وعد» است (حالا جالب اینست كه من تفسیر نور این را نوشته‏ام دیشب كه توجه كردم یك چیزهاى نو گیرم آمد اصلاً خاصیت قرآن اینست كه صبح نگاه مى‏كنى 7 تا مطلب مى‏فهمى عصر چیز دیگرى مى‏فهمى فردا چیز دیگرى مى‏فهمى كسى دیگر نگاه كند چیز دیگر مى‏فهمد یعنى عین آجرى كه… آجر است ولى این مهندس توى این خانه یك طرح مى‏گذارد مهندس و معمار دیگر همین طور هى ذهن انسان هر چه… اقیانوسى است كه قعرش پیدا نیست اینكه آغاز سوره با «وعده» است این خودش مهم است. خداوند در قرآن كلمات را با چیدنش… این طور نیست كه… ما كه توى بازار مى‏رویم چیزى بخریم چیدن ندارد گفته‏اند این چیز را بخر فلذا گفته تخم مرغ، كاهو، تُرشى، سیب زمینى، پیاز، وقتى خریدیم هر كدام رسید مى‏خریم این طور نیست كه اول پیاز بعد سیب زمینى نه هر چیزى به دستمان رسید مى‏خریم. ولى كلمات قرآن چیدنش عنایت دارد وقتى قرآن مى‏گوید «ان صفا و مروه من شعائر اللّه» یعنى شما مكه هم كه رفتى بین صفا و مروه هم كه مى‏خواهى طواف كنى باید اول از صفا شروع كنى. اگر قرآن مى‏گوید پول كه مى‏خواهى بدهى به فقیر «سراً و علانیه» توى قرآن اول مى‏گوید سرى بعد مى‏گوید علنى یعنى اگر مى‏خواهى پول بدهى سعى كن اول پولت را مخفیانه بدهى حالا اگر نشد علنى‏اش كن. «لا تشرك بى شیا» بعد مى‏گوید «و بالوالدین احسانا» یعنى احسان به والدین را در كنار توحید، گفته شرك نورزید موحد باشید بعد از توحید گفته والدین اینكه خداوند والدین را در كنار توحید گذاشته كلمات قرآن چیدنش مهم است كه این كلمه چرا اول آمد این كلمه چرا آخر آمد.) نمى‏گوید «وعد الرحمن وعد القادر» هزار تا اسم دارد مى‏گوید «وعد اللّه» اللّه توى اسم‏هاى خدا حىّ و قیوم و سمیع و بصیر و حكیم و نور اوصاف خدا زیاده اما توى اوصاف تنها اسمى كه تمام معانى توى آن جمع شده اللّه است یعنى خداوندى كه وعده داده با تمام كمالاتش وعده داده مثل اینكه مى‏گویى آقا، آمد با تمام دار و دسته‏اش یك وقت مى‏گویى پسرش را فرستاد، زنش را فرستاد، شوهرش را فرستاد شریكش را فرستاد یك وقت مى‏گویى نه كاروانى آمد خداوند با تمام قدرت وعده داده به كسانى كه ایمان دارند. «منكم» یعنى از شما مسلمان‏ها یعنى حكومت مال اسلام است.
 بعضى‏ها مى‏گویند فلانى آدم خوبى است نگاه به عملش نكن درست است كه نماز نمى‏خواند ولى خوب آدمى است كسى به كسى نصیحت مى‏كرد مى‏گفت عرق مى‏خورى بخور، زنا مى‏كنى بكن، فحش مى‏دهى بده، دروغ هم مى‏گویى بگو، رشوه هم مى‏گیرى بگیر، كم فروشى هم مى‏كنى بكن، غیبت هم مى‏كنى بكن، اما مسلمان باش! گفت خوب پس دیگر… پس دیگر چى چى ماند؟

ایمان همراه با عمل كارساز است

 حالا بعضى‏ها مى‏گویند فلانى قلبش خوب است قرآن قلب خوب را قبول نمى‏كند قران معمولاً هر جا مى‏گوید ایمان پشت سرش هم مى‏گوید عمل صالح یعنى قلب پاك به تنهایى فایده ندارد بى خود نگوئید آقا فلانى قلبش پاك است كار به عملش نداشته باش هم قلب پاك عمل تازه نمى‏گوید عمل صالح مى‏گوید «الصالحات» یك وقت شما مى‏گوئید صالح یعنى یك كار خوب یك وقت مى‏گوئید صالحات یعنى چند تا كار خوب یك وقت مى‏گوى «الصالحات» یعنى همه كارها خوب ایشان مسواك مى‏كند اما زلف‏هایش را شانه نمى‏كند كُت‏اش تمیز است ولى خوب پیراهنش كثیف است نظیف یعنى همه‏اش نظیف اگر فلانى درس خوان است نه خیر ایشان 16 تا تجدیدى دارد ولى ریاضى‏اش خوب است وقتى مى‏گویند فلانى درس خوان است یعنى باید تمام درس‏هایش خوب باشد.
 قرآن نه صالحین را قبول دارد نه صالحاتى قرآن الصالحات را قبول دارد الصالحات مثل المساجد، مسجد یعنى یكى مساجد یعنى چند تا المساجد یعنى كل‏اش این خوب عزادارى مى‏كند روز عاشورا خرج هم مى‏دهد اما كلاهبردارى هم مى‏كند الصالحاتى نیست درسش خوب است ولى توى خانه به مادرش پرخاش مى‏كند توى دانشگاه به استادش هم با زور سلام مى‏كند تكبر دارد «الصالحات» هم ایمان هم قلب هم عمل تمام اعمال.

حاكمیت مؤمنان بر سراسر زمین

«لیستخلفنهم» این جا نشینى شوخى است یا جدى؟ جدىِ جدى است در ادبیات عرب هر جا لام آمد این لام یعنى تأكید مثلاً مى‏گوئیم «والعصر، ان الانسان لفى خسر» «ان عذابى لشدید» «ان الانسان لیطغى» این لامِ تأكید است. «لیستخلفن» نون آن هم براى تأكید است یعنى قطعاً قطعاً شما جانشین مى‏شوید بعد هم مى‏گوید «فى الارض» یعنى كره زمین (وقتى قرآن مى‏گوید «اذا زلزلت الارض زلزالها» یعنى همه زمین زلزله مى‏شود مسئله این طور نیست كه حالا بم یا جیرفت یا كاشان، یا شیراز یا تهران،… كره زمین زلزله مى‏شود آن وقت ببینید چه مى‏شود گفته «زلزالها» چه زلزله‏اى! حضرت امیر (علیه السلام) دندانش درد مى‏كرد گفت خدایا یك ذره استخوانم درد گرفته حالا اگر همه استخوان‏هاى بدنم درد مى‏كرد چى مى‏شد؟! یك ذره استخوان درد گرفت كلافه كرد من را حالا اگر همه استخوان‏ها درد بگیرد چى مى‏شود؟! همه زمین بلرزد آن وقت قرآن مى‏گوید «و اخرجت الارض اثقالها» چنان زلزله مى‏شود كه كوه از زمین كنده مى‏شود مسئله بتون و آرمه و اینها نیست بعد كوه‏ها «و اذا الجبال سیرت» كوه‏ها راه مى‏افتد بعد قرآن مى‏گوید «دُكت» بهم مى‏خورد بعد سنگ‏هایش به هم مى‏خورد ریز مى‏شود شن مى‏شود بعد آیه دیگر مى‏گوید شن‏ها بهم فشرده مى‏شود «كالعهن المنفوش» مثل پنبه مى‏شود. 1. زمین لرزه مى‏شود 2. كوه كنده مى‏شود 3. سُیرت، سیر كوه‏ها راه مى‏افتد 4. دُكت قطعه قطعه مى‏شود «… باًمهیلا» شن مى‏شود بعد مى‏گوید «كالعن المنفوش» چیزى دیگر مى‏شود پودر مى‏شود.)
 «لیستخلفنهم فى الارض» یعنى كل زمین «كما استخلف الذین من قبل» سابقه هم دارد كه فرعونى بوده با دار و دسته‏اش همه غرق شدند موسى (علیه السلام) و یارانش حكومت را بدست گرفتند نمونه دارد كه یك رژیم فاسدى برود رژیم حق بیاید «و لیمكنن لهم» خداوند براى اینها امكاناتى قرار مى‏دهد كه آن مكتبى كه مى‏پسندند آن دین حاكم بشود. دین خدا پسند چه دینى است دینى است كه استدلال داشته باشد علامت دین خوب اینست. 1. عقلى باشد یعنى بتوانى با آن استدلال كنى 2. فطرى باشد طبع انسان هم بپسندد.

كنترل غرایز، نه سركوب آن

 شما در اسلام قانونى را پیدا نمى‏كنید كه این قانون با طبع انسان جور در نیاید (هر چه را كه میل دارى اسلام گفته این كار خوب است بلكه مى‏گوید من میل دارم… بله مى‏گوید آن هرزگى است شما اصل شهوت حق است نیاز به همسر هم حق است منتهى شما بخواهى هر دخترى هر پسرى مثل حلوا نذرى نه این طور نیست كانال گذاشته استفاده از گاز از طریق چراغ گاز اینكه من دلم مى‏خواهد استفاده از گاز كنم شیلنگ را پاره كنم منفجر بشود نسل نابود بشود فردا اگر بچه‏اى متولد بشود نفهمیم پدرش كیه یعنى شما بخاطر شهوتت بخواهى نسل را بهم بزنى خانواده را متلاشى كنى. شب مى‏روى خانه‏اش، من بودم در یكى از كشورهاى اروپایى یك همه پرسى كردند كشور بزرگى هم هست 85% مشكل اصلى‏شان انرژى اتمى و مترو و اینها نبود 85% گفتند مشكل ما خانواده است اصلاً شب مى‏رویم نمى‏دانیم زنمان ما را مى‏خواهد یا نه شوهرمان ما را مى‏خواهد یا نه این توى خیابان آزاد آن هم توى خیابان آزاد برمى‏گردد اصلاً نمى‏فهمم این من را دوست دارد یا نه اصلاً اینكه گفته‏اند هیچى نبینى یعنى بروى خانه خانم خودت را ببینى یعنى متمركز بشود علاقه‏ات روى یك نفر مرد چشم چران هى این را مى‏بیند اِه! اینكه بهتر از زن من است! اى بابا این چیه زن ما چیه! همین طور 50 تا 500 تا زن مى‏بیند بعد مى‏رود توى خانه اِه حرف نزن تو دیگر خوب این چشم چرانى زندگى را متلاشى كرد خوب این به نفع است كه اسلام گفته…) آخر من مى‏گویم اسلام دین فطرى است هر چه میل‏ات است را قبول دارد بگو آقا میل من اینست كه به همه نگاه كنم بله این میل یك خانواده را متلاشى مى‏كند اگر مى‏خواهید همه علاقه‏ها متمركز باشد روى خانم هیچ خانمى خودش را براى بیرون آرایش نكند بگذارید مردها بیرون چیزى نبینند هر چه هست سادگى ببینند آن وقت به زن گفته‏اند خانم، توى خانه آرایش كن آرایش زن براى شوهرش از عبادت‏هاى بزرگ است حتى یكبار حضرت به فاطمه زهرا (علیه السلام) فرمود كه فاطمه جان! مگر شوهرت نمى‏آید گفت چرا مى‏آید مثلاً تا یك ساعت دیگر مى‏آید گفت تو كه مى‏دانى شوهرت مى‏آید چرا خودت را آرایش نمى‏كنى؟ بلند شو خودت را آرایش كن به زن گفته هر چه مى‏توانى آرایش كن به زن‏هاى بیرون هم گفته آرایش نكن به مردها گفته نگاه نكنید كه این علاقه‏ها جوش بخورد توى خانه براى استحكام نظامِ… آن وقت هر چه پدر و مادر علاقه‏شان جوش بخورد عاطفه قوى‏تر مى‏شود این طور نیست كه بله خبر مرگ ابوى را شنیدم یك دقیقه سكوت! یعنى این قدر عاطفه كم رنگ شد؟ آن وقت ما به چه چیزهایى هم دل مى‏بندیم.
(من در جشن فارغ التحصیل‏هاى دانشگاه شركت كردم مى‏خواستند فوق لیسانس و دیگر حالا… ما هم بحثى جور كرده بودیم بگوئیم ریاست محترم دانشگاه رفت خیر مقدم بگوید گفت من تقاضا مى‏كنم از فارغ التحصیل‏ها اكنون كه مى‏روید بیرون سالى یك تلفن هم به ما بزنید من خیلى ناراحت شدم واقعاً سالى یك تلفن هم به استاد نمى‏زنند؟! تو پهلویش درس خوانده‏اى سالى یك تلفن هم به او نمى‏زنى یعنى باید عاطفه این قدر كم رنگ بشود علم برود بالا عاطفه بیاید پائین خوب این نقص است مثل زنى كه مى‏زاد كله‏اش سه كیلو است بدنش یك كیلو یا بدنش 40 كیلو است كله‏اش قدِ یك گردو بدنى سالم است كه عقل و عاطفه و علم و استدلال و فرد و جامعه و… یعنى همه با هم میزان باشد عاطفه پر رنگ است كله‏اش كار نمى‏كند و لذا حدیث داریم آمدند پهلوى امام گفتند فلانى خیلى خوب آدمى است فرمود (فكیف الصلواة) نمازش چه جوره؟ گف
تند فلانى خیلى نماز خوان است فرمود (فكیف عقله) آن كسى كه نماز مى‏خواند فرمود مخ‏اش هم كار مى‏كند یا نمى‏كند آن كسى كه مخ‏اش كار مى‏كند فرمود نماز مى‏خواند یا نه ما باید… با همه چیزى رابطه داشته باشیم.)
 ما یك آیه داریم توى قرآن از آن آیه‏هایى است كه مردم همه به آن عمل مى‏كنند «كُلوا» بخورید این آیه‏اى است كه 100% به آن عمل مى‏كنند یك آیه داریم توى قرآن كه هیچ كس به آن عمل نمى‏كند یعنى من ندیده‏ام «یبیتون اربهم سجداً و قیاما» شب تا صصبح در حال سجده گریه مى‏كند یك آیه داریم روى كره زمین یك نفر هست كه به آن عمل مى‏كند دومى‏اش را من تا حالا ندیده‏ام نمى‏گویم نیست كه قرآن مى‏گوید «لا یخشون احداً» یعنى از احدى نترسید من اگر امام (ره) را نمى‏دیدم مى‏گفتم مگر مى‏شود، آدم مى‏ترسد دیگر. امام (ره) فرمود در عمرم از احدى نترسیده‏ام حتى بمباران كه مى‏شد به دكتر گفتند آقا الان بمباران مى‏شود قلب امام (ره) ناراحت است آن را ببین امام (ره) فرمود آقاى دكتر اول قلب خودشان را ببینید من نمى‏ترسم همین «كُلوا» یعنى بخورید ببینید اسلام چقدر دین جامعى است یك چیزى بگویم خیلى ساده است ولى جامعیت اسلام توى همین ساده روشن است یكجا مى‏گوید «كُلوا و اشكروا» خوردید از خدا تشكر كنید یعنى رابطه خدا با غذا یكجا مى‏گوید «كُلوا انفقوا» خوردید به فقرا هم كمك كن رابطه خدا با فقرا یك جا مى‏گوید «كُلوا اطعموا» خوردى به فامیل‏ها هم اطعام كن.
 یكجا مى‏گوید «كُلوا واشربوا ولا تسرفوا» خوردى زیاد مى‏خورى فشار به معده‏ات مى‏آید یعنى رابطه خوراك با معده یكجا مى‏گوید «كُلوا و اعمل صالحا» خوردى از انرژیش یك عمل صالح انجام بده خوردى مَلقْ زدى؟ خوردى یك كارى بكن یك كار مفیدى یكجا مى‏گوید «كُلوا لا تطغوا» خوردى طغیان نكن ببینید یك (كُلوا) است.
 این جامعیت اسلام خیلى لذیذ است دین جامع یك مكتب فقط اقتصاد مى‏بیند هیچى نمى‏بیند جز اقتصاد مثل اینهایى كه عینك سرخ گذاشته‏اند همه شلغم‏ها را لبو مى‏بینند یك مكتب همه‏اش مثلاً سیاست است یك مكتب همه‏اش اقتصاد است دین جامع… (مى‏گویند چند تا نابینا رفتند فیل ببینند گفتند شما كه كورید چى مى‏خواهید ببینید گفت دست مى‏گذاریم مى‏فهمیم رفتند دور فیل یكى دست كشید به خرطوم گفت مثل بیل است یكى دست كشید به پایش گفت مثل بتون است یكى دست گذاشت روى گوشش گفت مثل باد زن است درست است فیل خرطوم دارد پا دارد گوش دارد ولى اینها جزو فیل است اینها همه‏اش فیل نیست.) اسلام جامعیتش مهم است یعنى عبادتش، سیاستش مثلاً مى‏گویند نماز جماعت و نماز جمعه این نماز جمه یك میتینگ است عین اینكه مثل میتینگ است مى‏گوید با وضو باشید رو به قبله باشید تقوا هم داشته باش افرادى هم كه پیش نماز است.
باید عادل باشد نظم هم دارد صف‏ها باید منظم باشد انتخابات هم توى آن هست این آقا را قبول ندارى؟ برو مسجدى كه آقایش را قبول دارى یعنى باید در انتخاب خودت انتخاب كنى به هیچ كس نگفته‏اند تو باید پشت سر كى نماز بخوانى یاد شهداء هم فراموش نشود مهر كربلا هم باشد.
 خیلى خوب حضور در صحنه هم باشد قد قامت الصلواة هم حاضریم پُز را هم كنار بگذار این طرف شهرى است این طرف دهاتى است كوچك است بزرگ است، همه با هم سمع اللّه همه با هم بحول اللّه. این جامعیت اسلام خیلى قشنگ است.

حكومت امام زمان (علیه السلام)، استمرار حكومت علوى

 حالا «دینهم له ارتضى» كدام است؟ در غدیر خم وقتى حضرت على (علیه السلام) معین شد خداوند فرمود امروز «رضیت لكم الاسلام دینا» امروز من راضى شدم این «رضیت» همان «ارتضى‏» است خدا وعده داده كه حكومت را بدست مؤمنین بدهد و دین‏شان را حاكم كند كدام دین؟ آن دینى كه «ارتضى» ریشه رَضِى و اِرتضى یكى است یعنى دین غدیر خم آن دینى كه خداوند وعده داده حكومت كند دینى است كه ادامه حكومت حضرت على (علیه السلام) باشد.
«و لیبد لن من بعد خوفهم» بعضى‏ها مى‏گویند شما مى‏گوئید وقتى امام زمان (علیه السلام) مىاید كه دنیا پر از ظلم است بعضى‏ها مى‏گویند خوب اگر بناست دنیا پر از ظلم بشود بیائید همه ظلم كنیم كه آقا تشریف بیاورد زودتر بیاید.

دنیا از ظلم پر مى‏شود، نه ظالم

 مى‏دانید اشتباه كجاست؟ گفته (بعد ما مُلأت (مملو) ظلماً و جورا) یك حدیث و دو حدیث و 10 حدیث هم نیست یك هیئت ما حدیث داریم نگفته (مُلأت ظالما) اگر مى‏گفت پر از ظالم بشود مى‏گفتیم بله تو هم یك ظالم شو من هم یك ظالم مى‏گوید دنیا پر از ظلم بشود فرقش چیه؟ یك وقت مى‏گوئیم وقتى این دیوار را خراب مى‏كنیم پنجره باز مى‏كنیم كه اینجا پر از دود بشود پُر از دود بشود نه یعنى همه‏مان دودى بشویم ممكن است 2 نفر بیایند اینجا را پر از دود كنند الان آمریكا دنیا را به آتش مى‏كشد این افغانستان است آن عراق است آن اسرائیل است.
یعنى یك ابر قدرت متجاوز، یك طاغى یك بچه شر، یك آدم لات مى‏تواند یك محله را به… پس اینكه مى‏گوید (مُلأت) نه یعنى اینكه همه مردم ظالم بشوند كه بگوئیم بیائید همه‏مان گناه بكنیم نه پر بشود از ظالم ولو توسط عده‏اى قلیل آخر اگر همه مردم ظالم باشند دیگر (آمنوا) نیست كه (وعد اللّه) كسى نیست به او ایمان بیاوریم یك كسى گفت سركه 7 ساله دارى؟ بله گفت یك لیوانش را به من بده گفت اگر مى‏خواستم به تو و به امثال تو بدهم كه 7 سال نمى‏ماند 7 ساله براى اینكه به كسى نداده‏ام اگر بگوئیم همه مردم ظالم بشوند خوب خدا به كى وعده داده؟ اینكه وعده داده پیداست كه در همیشه تاریخ باید (آمنوا و عملوالصالحاتى) باشند كه خداوند به اینها وعده بدهد آن هم كه مى‏گوید دنیا پر از ظلم مى‏شود قاطى كرده دنیا پر از ظلم بله اما دنیا پر از ظالم نه مى‏گوئیم سالن اگر پر از دود شد پر از دود شد ممكن است كسى منقل بیاورد دو تا كُنده روى آن بگذارد خودِ این كُنده‏ها توسط یك نفر اینجا پر از دود بشود پر از ظلم معنایش این نیست كه همه‏مان ظالم بشویم.

امنیّت همراه با عبادت

(ولیمكنن من بعد خوفهم امنا) امنیت خیلى مهم است (بگو آقا الان هم خیلى از كشورها اَمنند الان مثلاً فلان كشور نه جنگى نه دعوایى أمن مى‏گوید بله امناً ولى با هم مى‏نشینند توى پارك یك جوجه كبابى مى‏خورند یك عارُقى مى‏زنند یك لیوان شرابى یك لیوان شرابى مى‏خورند قمار مى‏كنند مى‏گوید نه،) امنیتى كه یعبدوننى كنار امنیت عبادت خدا باشد بگو آقا فلانى هم عبادت خدا را مى‏كند؟ مى‏گوید نه عبادت خدا منهاى طاغوت، عبادتى كه «لا یشركون بى شیا» عبادتى كه كنارش شرك نباشد بگویى هم خدا هم خرما چه فرمان یزدان چه فرمان شاه یعنى چه؟ یعنى هر دو.
 یك كسى مى‏گفت تو و سوسك را با هم دوست دارم یعنى چه؟ عبادت خالص حالا… آن زمان انشاءاللّه خواهد آمد و آن زمان چه خواهد شد بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 1. (یغلب سلطانه المشرق والمغرب) حكومت آقا همه دنیا را مى‏گیرد (یقبل الناس على العبادات و تعدل على الامانات) مردم به سمت عبادت روى مى‏آورند امانت‏ها را به اهلش مى‏دهند آن مقدار از آیات قرآن كه فراموش شده احیاء مى‏شود.
 این نماینده‏هاى دوره بعضى‏هایشان خدمت‏شان رسیدیم توى ستاد نماز آمدند گفتند به نظر تو باید چه كرد؟ گفتم توى این قرآن این قدر واجب فراموش شده هست اگر خیلى مى‏خواهید كار بكنید یك واجبات فراموش شده را انجام بدهید گفت واجب فراموش شده هم توى قرآن هست؟ گفتم بله بیائید این آیه «و انكحوا الاَیامى‏ منكم» بیائید آدم‏هایى كه همسر ندارند قوانینى تصویب كنید كه ازدواج توى مملكت آسان بشود. (حالا مدت سربازى را كم مى‏كنید شهردارى‏ها 10، 20 تا سالن مى‏سازند پول تالار را كم مى‏كنند مسئله لباس عروس را مؤسسه‏اى راه مى‏اندازد. مسئله اشتغال است مسئله اسكان است وام ازدواج بدون سود است من نمى‏دانم بنشینید خودتان… من خودم 20 تا طرح نوشتم با این طرح‏ها مى‏شود ازدواج را آسان كرد. خدمت آقاى هاشمى رفسنجانى دادیم ایشان هم زیرش نوشت خدمت آقاى خاتمى ایشان هم داد به هیئت دولت و دارند روى آن كار مى‏كنند مى‏شود ازدواج را آسان كرد «و انكحوا» این فرمان خداست امر هم هست واجب هم هست.) اگر ازدواج آسان بشود 50% فساد كم مى‏شود.
 امام صادق (علیه السلام) فرمود: (من تزوج) كسى كه ازدواج كند (فقد احرز نصف دینه) منتهى یك خورده هم خودمان گیر مى‏دهیم دختر خواستگار داردها، مى‏گوید مى‏خواهم لیسانس بگیرم خوب مى‏خواهى لیسانس بگیرى كه چى؟ گذشت زمانى كه لیسانس مى‏گرفتتتى شما را استخدام مى‏كردند الان فوق لیسانسش هم شغل نیست همسرِ خوب گیرت آمد ازدواج كن. یا پسره باباش اتاق دارد خانه هم دارد، حالا یك كسى واقعاً مشكل دارد خوب آن مشكل دارد چه كند مجبور است صبر كند اما نه یك پسر دارد دو تا پسر دارد جلویش هم برادر بزرگى خواهر بزرگى هیچ مشكلى نیست باباش هم دوست داد این را دامادش كند نه، من باید مدركم را بگیرم مدرك كه چى؟ مثلاً بعد از مدرك چى مى‏شود قبل از مدرك چى مى‏شود اینها یك خورده قید است.
 من بچه‏هایم را دورده دبیرستانى شوهر دادم پسر كه ندارم دخترهایم را توى دوره دبیرستانى شوهر دادم بعد هم لیسانس را گرفتند این قدر این لیسانس برایتان بت نباشد لیسانس یعنى 100 تا كتاب الى 200 كتاب دیگر نماز نمى‏خوانم چون لیسانس‏ام داماد نمى‏شوم چون لیسانس‏ام برو بابا! هم لیسانس بگیر هم داماد شود هم عروس شو هم نمازت را بخوان یك خورده خیلى برایتان عظمت پیدا كرده به شما گفته‏اند نسل فرهیخته شما فكر كرده‏اید نسل فرهیخته یعنى همه كارهایش را بگذارد كنار همه كارهایتان را بكنید نسل فرهیخته هم باشید.
 كسى سرما خورده بود خربزه مى‏خورد گفتند آقا شما خر… سرما خورده‏اى خربزه نخور گفت من هم سرما مى‏خورم هم خربزه مى‏خورم. (بله حالا آن شوخى مى‏كرد شما گیر ندهید ازدواج را هر كدام امكان ازدواج برایتان گیر آمد… این هم كه مى‏گویند اولاد كمتر باشد آدم بهتر تربیت مى‏كند هیچ محققى تا بحال نتوانسته براى من ثابت كند كه اولاد بگیریم كسانى كه اولادشان كمتر است تربیت بچه‏هایشان بهتر است هیچ دلیلى نداریم آدم‏هایى هستند 6 تا بچه دارند آدم‏هایى هستند یك بچه دارند جانور! ما هیچ تحقیقى نداریم كه اینكه بچه‏اش كم است… بله بچه كم راحت‏تر است آدم به لباس و سرویس و ماشین و خواسته‏هایش بیشتر…. خواسته‏هاى مادى بچه غیر از تربیت بچه است ممكن است بچه بله… آدمى كه 6 تا بچه دارد دمپایى مى‏خرد یك بچه داشته باشد كفش گران مى‏خرد ولى كفش غیر از انسانیت است.)
احیای واجبات فراموش شده در زمان امام زمان (علیه السلام)
 آیاتى (أین المؤمّل لاحیاء الكتاب و حدوده) در دعاى ندبه داریم مهدى جان! كى مى‏آیى آیاتى كه فراموش شدهه احیاء كنى سنت پیغمبر (ص) فراموش شده احیاء كنى بدعت‏ها را نابود كنى یعنى چیزهایى كه جزو دین نیست جزو دین شده بدعت‏ها را محو كنى – وقت تمام شد؟
 ما همین حكومت امام (ره)… همین انقلابمان مى‏تواند یك راهنما باشد براى حكومت امام زمان (عج) مى‏شود طاغوت‏هاى جهان بروند؟ بله به همان دلیلى كه دیدید صدام رفت شاه رفت انشاء اللّه بوش هم مى‏رود همین طور كه طاغوت‏ها مى‏روند پس رفتن طاغوت محال نیست.
 مى‏شود واقعاً یك عالمِ متقى یك بنده خدا مى‏شود حكومت را بدست گیرد؟ بله اگر حضرت امام خمینى (ره) آمد یك گوشه یك حكومتى را تشكیل داد پس مى‏شود ولى‏اش امام زمان (عج) بیاید.
 یعنى واقعاً مى‏شود قانون اسلام پیاده شود؟ بله اگر یك گوشه قانون اسلام… پس مى‏شود مى‏شود واقعاً ترسوها شجاع شوند؟ بله مى‏شود مردم ایثارگر بشوند؟ بله مى‏شود امت حزب الهى به جوش بیایند؟ بله خیلى كارها مى‏شود ما زمانى كه بچه ها… حالا شما نو هستید ما یك خورده كهنه شدیم زمانى كه من سن شما بودم یا یك خورده… 20 سال پیش 25 سال پیش راهپیمایى شد پیرمردى گفت آقا چى چى شما مى‏گوئید مرگ بر شاه مثلاً مى‏خواهید شاه را بیرون كنید؟ خجالت بكشید آدم مستاجرش را هم نمى‏تواند از خانه بیرون كند بعد شما مى‏خواهید شاه را بیرون كنید. پیرمرده گیر مستأجرش افتاده بود نمى‏توانست او را بیرون كند مى‏گفت من نمى‏توانم مستأجرم را بیرون كنم چطور شما مى‏خواهید شاه را بیرون كنید بعد دیدیم نه جوش آمد و جوش آمد شاه را بیرون كردیم.
(مثلاً مى‏گفتند این قدر صدام اسلحه دارد اسلحه‏هاى صدام چى شد؟ همه خانه‏ها مى‏گفتند پُر اسلحه است چى است؟ آب شد چى شد؟ اگر واقعاً طاغوت آب مى‏شود اگر مرد خدا حاكم شود مى‏شود.)
 خدایا تو را به حق محمد و آل محمد (ص) ما را از زمینه سازان و پیروان واقعى آقا امام زمان (عج) قرار بده. گفتم بحث چون دوم… نهم ربیع و اولین روز تولد آقا امام زمان (عج) هست راجع به «وعده اللّه الذین آمنوا» گفتیم خدایا ما را از آمنوها و عملو الصالحاتى‏هایى كه خدا به آنها «وعده» ما را از آن آمنوها و عملواصالحاتى‏ها قرار بده.
 خدایا خوف را و دلهره را از جامعه اسلامى در هر كجا كه هستند برطرف بفرما.
 طاغوت‏هاى دنیا به سرنوشت طاغوت عراق و صدام مبتلا بفرما.
 ایمان كامل، بدن سالم، عقل قوى، علم مفید، رزق حلال، اولاد صالح، عزت دنیا و آخرت، حسن عاقبت، به همه ما مرحمت بفرما.
 دینِ ما، دنیاى ما، كشور ما، رهبرِ ما، دولت ما، امت ما، نسل ما، ناموس‏ها، مرزِها، انقلاب ما، آبروى ما، هر چه كه به ما داده‏اى در پناه آقا امام زمان (عج) حفظ و قلب مباركش را از ما راضى و ما را مشمول دعاهاى خاص‏اش قرار بده.
 (ضمناً یك حدیثى دیدم امام زمان (عج) فرمود من روزى 100 بار به شما دعا مى‏كنم و اگر دعاى ما نبود شما یك مشت شیعه را قورت مى‏دادند دشمنان، خدایا قلبش را از ما راضى بفرما.)
والسلام علیكم و رحمة اللّه
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست