responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 1755
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

 در محرم و صفر امسال داشتیم می‌گفتیم كربلا و حادثه‌ی كربلا جنگی نبود یك ظالمی و مظلومی بود ما هم برای مظلوم سینه بزنیم و خلاص، خوب یك خورده اینرا بررسی بكنیم ببینیم این كربلا چه پیامی دارد چه مكتبی دارد تا جلسـﺔ قبل بیست و هفت نكته گفتیم حالا نكتــﺔ بیست و هشتم را می‌خواهیم بگوئیم موضوع بحث‌مان این است كه كربلا، نمایشگاه زیبائی‌ها.
1- رضایت امام حسین(علیه السلام) از خدا
28- راضی بودن از خداوند این خیلی مهم است ما اگر چیزی خوب باشد راضی هستیم اگر چیزی برخلاف میل‌مان باشد دعوا می‌كنیم‌ای خدا این چه بساطی است، چرا، چرا شروع می‌كنیم به خدا اعتراض كردن و حال آنكه ما یك گوشــﺔ چیزی را می‌بینیم و خداوند در جمع یك چیزی را می‌بیند خدا حكیم است ما مثل بچه‌ای می‌مانیم كه وقتی مادرش لباسش را می‌كند یك جیغ می‌زند می‌برد حمام یك جیغ دیگر می‌زند كف صابون می‌رود توی چشمش یك جیغ دیگر می‌زند و اگر آنوقت با بچه‌ی كوچولو مصاحبه كنند كه آقا ببخشید تو از مادرت راضی هستی می‌گوید نه مامان بد است بد است بد است یعنی همان زیر دوش اگر مصاحبه كنی می‌گوید بد است و حال آنكه مامان خوب است خوب است منتهی اگر بخواهی تمیز بشوی باید با این فشارها و لیف‌ها و كیسه‌ها و صابونها آب داغها باید از لابلای اینها عبور كنی تا تمیز بشوی ما اگر خواستیم این درخت سبز بشود باید عرق كشاورز در بیاید خواستیم این جماد خاك سبز بشود باید با بیل توی سر خاك بزنیم باید خاك را زیر و رو كنیم شخم بزنیم اگر خواستیم این گندم آرد بشود باید این گندم را زیر سنگ آسیاب له كنیم آرد خواستیم خمیر بشود باید زیر دست خمیرگیر مشت و مالش بدهیم خمیر خواستیم نان بشود باید بزنیم توی كله‌اش پیش نانوایی باید كمرش را بزنیم به تنور باید پوست صورتش را با آتش تنور بسوزانیم بعد باید زیر دندانها له‌اش كنیم می‌گوید چه گناهی كردم كه اینقدر من را اذیت می‌كنید چرا بیل زدید توی كمرم، چرا دانه گندم را له كردی، چرا من را خیس كردی، چرا مشت و مال دادی، چرا كمرم را زدی به تنور، چرا زیر دندان له‌ام كردی، آنوقت ما شعر می‌خوانیم از جمادی مردم و نامی شدم تو قبلاً جماد بودی خاك بودی مواد غذایی خاك اگر خواسته باشد كه گندم بشود باید بلا سر آن بیاید گندم خواسته باشد سلول بدن انسان باشد باید این راه را طی كند یعنی رشد بدون سختی نمی‌شود و ارزش هم این است وگرنه آدم از مادرش بوعلی سینا متولد بشود هنر نیست هنر اینست كه ایشان با زحمت درسی را بخواند یك بشكه‌ای كه از بالا سُر می‌خورد و پائین می‌آید كف نمی‌زنند بشكه سرازیری است كه تند می‌رود اما اگر كسی روی برف سُر خورد كسی از از بلندی خودش را پرت كرد اینرا می‌گویند عجب شیرین كاری‌ای عجب دلی عجب. . . یعنی وقتی مردم كف می‌زنند كه با زحمت و تمرین به كاری برسی وگرنه كسی روی پشت بام دارد نگاه می‌كند كسی دیگر او را هُل داد كسی برای آدم هُل افتاده كه كف نمی‌زند ارزش ما با این است كه با زحمت، با تحصیل، با تجربه، خودمان را به جایی برسانیم(رضی الله رضانا) هر چه خدا راضی است ما هم به همان راضی هستیم به به شعار امام حسین این بود(رضی الله رضانا) رضای خدا رضای ما است هر چه او بخواهد ما قبول داریم(صبراً علی قضائك) ما هر چه را كه تو مقدر كرده‌ای روی همان قضاوت تو صبر می‌كنیم به زینب كبری(علیها السلام) فرمود(ارضی) راضی باش(بقضاء الله) هر چه خداوند مقدر كرده راضی باش چونكه آنكه مهم است اینست كه بدانیم خدا حكیم است شما كه حكیم هستی البته شما و من كه حكیم نیستیم اما به همان یك مقدار عقلی كه داریم به همان مقدار عقلی كه داریم زیر دیگ آتش روشن می‌كنیم آن مسی كه روی آتش است اگر شعور داشته باشد جیغ می‌زند ما باید بگوئیم آهای مس! تو باید داغ بشوی تا آب جوش بیاید آب باید جوش بیاید تا غذا پخته بشود این راضی بودن از خدا. راضی هم نباشیم خدا چیزی را جابجا نمی‌كند یعنی حالا بگو من راضی نیستم خوب همین است كه هست.

2- عدم رضایت و قناعت، عامل بروز مشكلات

 اگر همین مسئله رضا توی عروس و دامادها پیدا بشود آمار طلاق كم می‌شود آقا ما راضی هستیم پول داری تالار بگیر پول نداری عقد خصوصی تالار نمی‌خواهد پول داری پیراهن عروس بخر نداری ما به زندگی ساده راضی هستیم یك پیراهن ساده از یكی از بستگان دو ساعت قرض می‌كنیم و می‌پوشیم تمام شد و رفت داماد هم بگوید به پدر عروس كه اگر داشتی جهیزیه تهیه كن نداشتی هیچ غصه نخور من دختر شما را بخاطر كمد و طلا نمی‌خواهم دختر شما كمالاتی دارد براساس كمالات ازدواج كرده‌ام نه براساس جهازیه چقدر اگر راضی باشیم زندگی‌ها شیرین می‌شود بعد هم راضی شدن آسانتر است چون شما به چی می‌خواهی. . . به هر چی هم زندگی. . . بعد می‌بینی كسی دیگر زندگی‌اش از شما بهتر است شما هم راضی نیستی آدمهایی كه سوار پیكان شدند توی خیابان راه می‌روند تا یك پژو می‌بینند سوت می‌كشند پژویی یك بنز می‌بیند سوت می‌كشد بابا این سوتها بیخ ندارد یعنی اگر كره زمین را به شما بدهند شما می‌گویی نمی‌شود كه كره ماه را هم بگیریم؟ انسان راضی باشد بگو خوب هنوز رشد نكرده‌ام كی گفته كه شما رشد داشته باشی؟ من اینرا چند بار گفته‌ام ولی پای تلویزیون هر لحظه كه همه مردم ایران نیستند یك چیزی را خواسته باشیم همه مردم ایران بدانند دسته كم باید سی چهل بار توی تلویزیون بگوئیم چون امشب یك میلیون هستند هفته‌ای دیگر یك میلیون دیگر دو میلیون دیگر پنج میلیون دیگر من بارها گفته‌ام كه خداوند رشد را بر سایه‌ی داشته‌ها قرار نمی‌دهد در سایه‌ی عمل شما قرار می‌دهد یك كسی ده تومان دارد یك تومان به فقیر كمك می‌كند یك كسی ده میلیون دارد یك میلیون كمك می‌كند ثواب كدامها بیشتر است؟ حدیث می‌گوید هر دو یك جور هستند چون ده تومان یك تومان ده میلیون یك میلیون یعنی هر دو نفر یك دهم مالشان را داده‌اند حالا یك دهم آن. . . مثل یك دانگ خانه كه خانه‌ی كوچك شش دانگ است خانه‌ی بزرگ هم شش دانگ است خدا نگاه نمی‌كند كه كی یك میلیون داد و كی یك تومان می‌گوید یك میلیون چند درصد مالش است؟ می‌گوئیم یك دهم می‌گوید آنكه یك تومان داد چند درصد مالش است؟ می‌گوئیم آن هم یك دهم پس هر دو از نظر سخاوت یك جور هستند یعنی این زاویه قائمه است این زاویه هم قائمه است فرقی نمی‌كند هر دو قائمه هستند در دعا داریم(یا من سوی التوفیق بین الضعیف و القوی)‌ای كسی كه مساوی قرار دادی توفیق بین ضیعیف و فوی را داریم خداوند توفیق بین ضعیف و قوی را مساوی قرار می‌دهد.
یك كسی تیزهوش است می‌رود كتابخانه در یك ساعت بیست تا مطلب یاد می‌گیرد یك كسی كند هوش است می‌رود كتابخانه یك مطلب یاد می‌گیرد اما هر دو اجرشان یك جور است چون هر دو دو ساعت تلاش كردند آن كسی كه دو ساعت تلاش كرد. . . مثل حفاری كه می‌آید چاه می‌كند این روز مزد پول می‌گیرد حالا چه این چاه به آب بخورد چه به آب نخورد. (;وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى) (النجم/39) یعنی سعی خودت را كردی تو كه سعی خودت را كردی مزدت را گرفتی چه بشود و چه نشود.

3- هشدار به گنهكاران برای حفظ حیات جامعه

29- هشدار: توی جامعه ما باید هشدار باشد چطور تابلوهای توی جاده‌ها می‌گویند آقا خطر، خطر، هشدار بدهیم. امام حسین در مسیر راه فرمود من را می‌كشند اما(سلط الله علیهم من یذلهم) بعد از شهادت من خداوند كسی را بر مردم حاكم خواهد كرد كه مردم را ذلیل خواهد كرد یعنی فكر نكنید كه اگر بكشید طوری می‌شود كسی كه حسین را بكشد خدواند حاكمی را بر اینها مسلط می‌كند كه آن حاكم اینها را ذلیل كند(حتی یكون اذل فرق الامم) ذلیل ترین فرقه‌های اسلامی فرقه‌ای می‌شوند كه بعد از شهادت امام حسین زندگی كردند. هشدار بدهیم با این رفیق بشوی معتاد می‌شوی، عروس خانم عاشق این پسر شده‌ای، آقا پسر عاشق این دختر شده‌ای ذلیل می‌شوی این عروس لقمــﺔ حلال نخورده است(درآمد پدرش حرام است پوست و گوشت این عروس از لقمــﺔ حرام است نسل تو نسل پاكی نخواهد شد بچه هایت نخواهند بود چون این عروس حرام خوار است باباش شغلش جنایتكار است این داماد شغل باباش ربا است ربا گرفتن گناه زنای با مادر را دارد و شغل رسمی پدر این داماد ربا خواری است مضاربه حلال است كه بگوید آقا من ده میلیون می‌دهم اینقدر می‌گیریم كار ندارم می‌خواهی گم كن می‌خواهی. . . مضاربه می‌گوید نه، ده میلیون به تو می‌دهم با آن كاسبی كن هر چه گیر تو آمد نصف آن مال من كه صاحب پول هستم و نصفش هم مال تو كه جان كنده‌ای اما من پول به تو می‌گیریم اینقدر می‌گیریم تو هر كاری می‌خواهی با آن بكن این ربا است و ربا گناهش از زنا بدتر است و این آقا زاده استخوانش از ربا تربیت شده است) یك مقدار در ازدواجها باید هشدار بدهیم با آدم تارك الصلات ازدواج نكنیم با آدم ربا خوار ازدواج نكنیم با آدمهای بد دهان. . . می‌گوید خوشم آمد این خوش قیافه است داماد و عروس كه كیلویی نیست یك نسلی را شما می‌خواهی برای خودت ذخیره كنی مرغ و خروس نیستید كه فقط برای شهوت بروید پهلوی هم نسلی می‌خواهید تربیت كنید برای تربیت نسل باید غیر از شكل مسائل دیگر را هم در نظر بگیریم.

4- دعا و نفرین، هر كدام در جای خود

30- امام حسین در كربلا هم نفرین كرد و هم دعا، ما در قرآن هم نفرین داریم و هم دعا منتهی نفرین هم باید بجا باشد بعضی نفرین‌ها مستجاب نمی‌شود بعضی نفرین‌ها چه خوب است كه مستجاب نمی‌شود یكی از حكمت‌های خدا این است كه نفرین‌ها را مستجاب نمی‌كند وگرنه كمتر مادری است كه به بچه‌اش نگوید برو گم شو، انشاءالله بروی زیر ماشین خدا بگوید خوب یاالله مادر گفت برو زیر ماشین شما هم برو زیر ماشین اصلاً كسی دیگر روی زمین نمی‌مامدند. خیلی از. . . منتهی نفرین به جا كجا نفرین بشود كجا دعا بشود، حالا نفرین‌ها را من اینجا نوشته‌ام امام حسین فرمود(اللهم احبس عنهم قطره السماء) خدایا باران رحمتت را بر این مردمی كه من را كشتند قطع كن، خدایا فلانی را بر اینها مسلط كن، (فامنعهم بركات الارض) خدایا بركات زمین را از این مردم قطع كن به عمربن سعد گفت(قطع الله رحمك) خدا نسل تو را قطع كند همینطور كه علی اكبر من را كشتی هم نفرین دارد و هم دعا.
 یكی از مسائل احسان به مخالف و دشمن است 30- احسان حتی به مخالفان و دشمنان: این از زیبائی‌های كربلا است، ما نباید بگوئیم آقا این. . . من اینرا دوستش ندارم بابا دوستش نداری یا داری به او كمك كن من از این بدم می‌آید اگر بدت می‌آید فعلاً نیاز دارد به او كمك كن ما در احسان. . . قرآن می‌فرماید (;وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا) (البقرة/83) برای مردم خوب حرف بزن نگفته كه با مومنین خوب حرف بزن گفته برای مردم خوب حرف بزن یعنی اگر مسلمان هم نیست خوب حرف بزن یك كسی فحش مادر داد به نوكرش گفت مادر فلان امام باقر(علیه السلام) فرمود چرا فحش مادر به او دادی؟ من فكر می‌كردم كه تو آدم باتقوا و خوبی هستی زبانت هرز است گفت آقا این مادرش مسلمان نیست گفت خیلی خوب مسلمان نباشد اگر كسی مادرش مسلمان نباشد می‌شود گفت كه مادر تو فلان كار بد را كرده است تو از حالا با من نباش با اینكه بیست سال است كه با من هستی از حالا از من جدا شو امام با دوست بیست ساله‌اش قطع رابطه كرد برای اینكه هرزه گفت با زن كافر به زن كافر هم نباید هرزه گفت ادب با همه هزار نفر با حر وارد كربلا شدند روز دوم هنوز به كربلا نرسیده بودند امام حسین فرمود این لشگر حر خسته است به همه آب بدهید از قبل هم فرمود آب را ذخیره كنید هم به حر آب بدهید هم به هزار نفری كه آمده‌اند من را بكشند به اسب هایشان هم آب بدهید یك زمانی قربانی كرد برای ما گوشت نیاورد ما هم قربانی می‌كنیم برای او گوشت نمی‌بریم‌ای بابا! عروسی دخترش من را دعوت نكرد من هم او را دعوت نمی‌كنم بابا معامله نكنید(صل من قطعك) وصلت كن با كسی كه با تو قطع رابطه كرده است او با تو قطع رابطه كرده است اما تو با او. . . او خودكارش را به من نداد من هم به او نمی‌دهم رفتیم حمام صابونش را به من نداد من هم شامپویم را به او نمی‌دهم‌ای بابا! بابا او قطع رابطه كرد تو(صل من قطعك) امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید(من اغتابنی الی حسن الذكر) كسی كه پشت سرمن غیبت كرده است و پشت سر من حرف زشت زده است به من توفیق بده كه من خوبی‌اش را بگویم او بدی من را گفت من خوبی او را بگویم او سلام نكرد من سلام كنم؟ دیدن من نیامد، تشیع جنازه فامیل ما نیامد، عروسی فامیل ما نیامد هر كاری نكرده است معامله نكنید اگر معامله می‌كنید با خدا معامله كنید امام حسین از زیبائی هایش این بود كه فرمود حر با هزار نفر آمده است كه من را بكشد گرچه حر توبه كرد ولی آن هزار نفر توبه نكردند فرمود به خودش و به هزار نفرش و به تمام اسب هایش آب بدهید اصلاً آب را برای اینها ذخیره كرد احسان به مخالف این خیلی زیباست. متاسفانه ما بعضی از خط‌های سیاسی‌مان همین كه حاكم می‌شود یك نفر از جناح مخالف را راه نمی‌دهد.
(مثلاً مدیر كل داری یك سلیقه سیاسی است تمام معاونین و مشاورین حتی تلفن چی و آبدارچی. . . افطاری كه می‌دهد. . . یك شب از ما دعوت كردند برای افطاری خوب می‌دانید كه هر روزنامه‌ای یك خط سیاسی دارد من هم با هیچ روزنامه‌ای مصاحبه نمی‌كنم ولی یكی از رئیس همین روزنامه‌ها دعوت كرد از این جناح‌های سرجناح‌های سیاسی بود گفتم كی‌ها هستند افطاری گفت فلانی و فلانی و فلانی همه اعضای روزنامه گفتم از آن روزنامه مخالف كسی هست گفت اینها خط‌شان با ما دو تاست گفتم خط سیاسی‌اش دو تا است مسلمان كه هستند روزه هم كه هستند دیگر شما می‌خواهی یك آب جوش بدهی كه افطار كنند این خط سیاسی توی هسته خرما كه نیست خوب بیاید آب جوش و خرمایش را بخورد بعد هم سیاست‌اش هم برای خودش به هر كس می‌خواهد رای بدهد برای هر كس می‌خواهد بنویسد ما وقتی خط سیاسی‌مان گل می‌كند دیگر افطاری به آن خط مخالف نمی‌دهیم من به یكی از اینها كه آخوند هم بود گفتم یك چیزی می‌گویم راستش را بگو ما پشت سر تو نماز می‌خوانیم گفت بله، گفتم اگر بفهمی كه فلانی كه از نظر سیاسی با تو مخالف است از این حلیم فروشها حلیم می‌گیرد تو را به خدا از او حلیم می‌خری؟ گفت نه، گفتم این دیگ حلیم چه گناهی كرده است؟ ! اینها دیگر خط سیاسی نیست اینها فساد است اینها سرطان اخلاقی است بعضی از ماها به اسم روشنفكری به اسم خط سیاسی به اسم موضع گیری و به اسم قاطعیت اینها حرف است اینها سرطان اخلاقی است انسان باید موضع حق‌اش را تشخیص بدهد روی موضع‌اش هم پافشاری كند با دیگران هم. . . اینرقمی نباشد كه حالا. . . احسان حتی به مخالف ما آدم داریم كه حتی اگر سرطان بگیرید از آن جناح باشد عیادت او نمی‌روند اما اگر یك سرفه كند از جناح خودش باشد مینی بوس مینی بوس می‌روند عیادتش اینها سرطان اخلاقی است. (;وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا) (الشمس/10) یعنی قایمش كرد، زمان جاهلیت زنش كه دختر می‌زائید می‌گفت چه خاكی به سرمان كنیم می‌گفت زیر خاك قایم كنیم یعنی زنده به گور كنیم، افرادی هستند كه پولشان را قایم می‌كنند علم‌اش را قایم می‌كند شاعر است شعرش را به یك شاعر دیگر نمی‌دهد دفتر یادداشتش را نمی‌دهد می‌گوید من زحمت كشیده‌ام تو بروی از روی یادداشت‌های من بخوانی؟ خدا هر چه به ما داده در اختیار دیگران هم بگذاریم. وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» الضحى/11 آقا جان اگر خودكار نداری من دو تا خودكار دارم می‌خواهی یكی را بدهم، اسلام با معطل كردن مخالف است هر كس هر چیزی ول معطل كند گناه كرده است حتی زمین حدیث داریم اگر كسی زمین را نكارد كشاورزی نكند زمین را رها كند حتی دیوار كشیده و سنگ چینی كرده اگر تا سه سال نرود سنگ چینی‌اش را بردارد سنگ هایش را بردار برو كشت كن تا سه سال برای شما حریم است نمی‌تواند زمین بیابان را سنگ چین كنی ده سال دیگر بیائی بگویی پدر بزرگ من اینجا را سنگ چینی كرده است خوب بیخود كرده است آب را معطل كنیم حرام است پول را معطل كنیم با آن كار نكنیم كنز است علم را نگوئیم كتمان است پنهان كردن علم كتمان است پنهان كردن پول كنز است پنهان كردن طبیعت احسان به دیگران. . . (رشق الخیل ترشیحا) به اسب هایشان هم آب دهید اصلاحات را از سرچشمه شروع كنید.)

5- لزوم برخورد با سرچشمه فساد

31- اصلاحات را از سرچشمه شروع كنیم: گاهی وقتها ما سرچشمه را ول می‌كنیم می‌آیئم سراغ شاخه داریم كه حاكم مدینه پیشنهاد كرد به امام حسین كه با یزید بیعت كن آنوقت این جمله راوی‌اش امام حسین است فرمود كه جدم پیغمبر فرمود حكومت بر خاندان ابوسفیان حرام است آنوقت جمله این است(اذا رایت المعاویه علی منبری) اگر معاویه را دیدید رفته روی منبر من نشسته(فابقروا بطنه) شكمش را پاره كنید نگذارید. . . . چون اگر معاویه روی منبر باشد آنوقت پسرش می‌آید روی منبر بعد آنوقت ماجرای كربلا پیش می‌آید از سرچشمه كه معاویه است جلویش را بگیرد حضرت فرمود اهل مدینه به این حدیث عمل نكردند معاویه رفت روی منبر(فلم یفعلوا فابتلاهم الله بیزید) كیفر اینكه با معاویه درگیر نشدند این است كه خدا بعد از معاویه بر اینها نازل كرد آنوقت یزید آمد مدینه چه كرد، به لشگرش گفت همه دخترهای مدینه برای شما حلال بالاترین فحشا در مدینه شد لشگر یزید ریختند با دخترهای مدینه با زنهای مدینه. . . وقتی پیغمبر می‌فرماید این كار نكنید نكنید آدرس این مقتل خوارزمی ج1 ص185 لهوف ص20.
32-قبول عذر، عذر پذیری، حر وقتی آمد گفت من را ببخش او را بخشید نگفت آقا شما سابقه‌ات. . . شما چكار به سابقه‌اش داری دیگر شتر دیدی ندیدی گاهی وقتها یك جوانی غلطی كرده زندان هم رفته دیگر از زندان. . . این همان كه زندان بود، دختر فلانی را گرفتی همان كه داداشش زندان بود؟ ‌ای بابا، حالا یك جوانی رفته زندان این دختر توی خانه باید چوبش را بخورد خواستگار نداشته باشد؟ دختر چه گناهی كرده؟ سراغ دختر نمی‌رود بخاطر اینكه برادرش یك هفته رفته زندان اینكه. . . ممكن است انسان خودش هم خلافكار باشد هفته‌های دیگر جدی توبه كند. فرمود(انت حر كما سمتك امك حر).

6- برخورد با منكر، در حدّ توان و امكان

33- جلوگیری در منكر حتی در یك مورد، جایی سی تا گناه می‌كنند هم تریاك می‌كشند هم فحش می‌دهند هم قمار می‌كنند اصلاً جلسه جلسه فساد است اگر می‌توانی كل جلسه را اگر نمی‌توانی. . . مثل طناب اگر می‌توانی كل طناب را پاره كن اگر نمی‌توانی یك نخ آنرا پاره كن لشگر آمده‌اند امام حسین را بكشید دیگر بدترین گناه كشتن امام حسین است در عین حال امام حسین به همین لشگر می‌گوید كاری به زن و بچه من نداشته باشید یعنی با اینكه بزرگترین منكر را انجام می‌دهید یكی از منكرات كشتن امام حسین است یكی از منكرات این است كه به خیمه‌ها حمله نكنید فرمود تا من زنده هستم به خیمه‌ها حمله نكنید از این چی می‌فهمیم از این می‌فهمیم كه اگر ده تا گناه هست و شما جلوی نه تا را نمی‌توانی بگیری ولی جلوی یكی‌اش را می‌توانی بگیری خوب جلویش را بگیر یعنی اگر كسی هم سیگار می‌كشد هم فحش می‌دهد شما بگو آقا نمی‌شود این سیگار را نكشی، نمی‌شود فحش ندهی، شما اگر آب داشتی همه بدنت را می‌شوری اگر آب كم بود دستت را كه می‌توانی بشوری نباید گفت بابا همه بدنم كه نجس است بگذار دستمان هم كثیف باشد اگر آدم آب كم دارد یك قسمت بدنش هم را كه می‌تواند بشورد بشورد ما گاهی وقتها می‌گوئیم بابا كارش از این حرفها گذشته این دیگر ول است این دیگر هرز است آقا جان با اینكه هرز است آقا جان با اینكه هرز است یك كار خوبی را به او القا كن او كاری كه راه دستش است شاید آن خوبی باعث شد باقی كارهایش هم خوب بشود خوبی برای آدم خوبی می‌آورد اگر شما در مجلسی هستی یا افرادی را در جایی می‌بینی كه گناهانی می‌كنند گناه در گناه در گناه و شما در مقابل موج گناه قرار گرفتید اگر می‌توانی یكی از این گناهان را نكنی انجام نده نگو آقا این گناه را نكند چه فایده‌ای دارد پس باقی گناهانش چی؟ باقی گناهان حسابش فرق می‌كند نباید بگوئیم چون موج گناه است و من نمی‌توانم حریف بشوم پس دیگر انجام بدهم حالا كه نمی‌توانم كل شهر را تمیز كنم پس خانه خودم را هم تمیز نكنم اگر نمی‌توانی همه خیابان را تمیز كنی خیابان پشت خانه‌ات را تمیز كن یعنی هیچوقت دست از كار نكش امام حسین فرمود اگر چند منكر را دیدی می‌توانی جلوی یكی از آنها را هم بگیری بگیر خود كشتن من منكر است حمله به خیمه‌ها منكر است حالا كه از این منكر دست بر نمی‌دارید تصمیم گرفته‌اید من را بكشید خوب بكشید ولی یك منكر دیگر را انجام ندهید.
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد ایمان سالم عقل قوی رزق حلال علم مفید عمر با بركت عزت در دنیا و آخرت سعادت عزت و بركت به فرد فرد امت اسلامی مرحمت بفرما.
خدایا رهبر ما امت ما انقلاب ما آبروی ما جوانهای ما نسل ما هر چه كه به ما هدیه كرده‌ای در پناه آقا امام زمان(علیه السلام) حفظ قلب نازنینش را از ما راضی بفرما.
حق گویان و طرفداران حق را در تمام كشورها سربلند كن.
طرفداران باطل را در سراسر دنیا یا بیدار و هشیار توفیق توبه اگر قابل نیستند متلاشی و نابود بفرما.
قلب آقا امام زمان را از ما راضی و آقا امام زمان را از ما راضی و خشنود بفرما.
(والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته)
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 1755
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست