responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 1508
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمد لله رب العالمین
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

عزیزانی که پای تلویزیون هستند بحث را شب بیست و سوم ماه رمضان می بینند که شب قدر به احتمال قوی، شب بیست و سوم است. گفتیم در روایات می گویند شب نوزدهم یک مرحله انجام می شود مثل لباسی که برش می زنند، شب بیست و یکم یک مرحله مثل اینکه پرو می کنند، شب بیست و سوم تنفیذ، می دوزند، می آمدند پهلوی امام‌ها می گفتند آقا ما راهمان دور است به مدینه خیلی چونه می زدند که این نوزده و بیست و یک و بیست و سه را تعیین کنند، امام خلاصه می گفت بیست و یک، بیست و سه، دیگه یک مرتبه یک کسی گفت نمی توانم بیچاره می شوم، بالاخره گفت خیلی خوب، پس شب بیست و سوم بیا، خود امام صادق هم علیه السلام وقتی مریض بود و نتوانست برود مسجد فرمود بستر من را ببرید شب بیست و سوم، فاطمه زهرا سلام الله علیها، شب بیست و سوم هرکه خوابش می برد آب می ریخت توی چشمش می گفت امشب نباید بخوابی، شب بیست و سوم است، به بچه‌ها غذای سبک بدهید که خوابشان نگیرد، دستور هم می دادند که روز بخوابید تا شب بیدار باشید. شب های دیگر یک غسل دارد، شب بیست و سوم دو تا غسل دارد، یک غسل اول شب دارد، یک غسل آخر شب، دو تا غسل مستحبی دارد. سوره روم و عنکبوت هم اضافه شده. علی ای حال به دلیل رختخواب امام صادق، به دلیل آب پاشیدن به چشم حضرت زهرا. به دلیل اینکه امام صادق فرمود بستر بیماری من را هم اگر می برید امشب ببرید و حضرت زهرا می گفت بچه‌ها غذای سبک بخورند، آب می پاشید به چشمشان، سوره روم و عنکبوت، آمدن دو تا غسل بر خلاف باقی شبها. اجمالا این قرائنی است که شب قدر به احتمال زیاد، شب بیست و سوم باشد. خوب حالا امشب می خواهید چه کنید؟ می خواهیم چه کنیم امشب؟ یک شبی است (;لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) (القدر/3)، شبی است به اندازه هشتاد و چهار سال، یعنی به اندازه یک عمر.

1- شب قدر، شب دعا و مناجات

شب قدر چه کنیم؟ شب قدر شب دعاست، من می خواهم یک مقداری درباره دعا صحبت کنم. این دعا را ساده نگیرید، بعضی چیزها مثلا مثل اشک چشم را فکر می کنیم خوب یک آب شوری است از چشم می آید، نه آقا، اشک چشم را شما یک آب نبین، ترکیب از ده ماده است. ده تا ماده ترکیب شده تا این اشک چشم درست شده است، یک آب شور نبین. ما فکر می کنیم دعا چیست؟ روایاتی داریم(الدعا مخ العباده)، پس موضوع به مناسبت شب بیست و سوم، به مناسبت شب قدر، شب بیست و سوم رمضان، دعاست. روایت داریم، (الدعا مخ العباده). مخ همان است که ما هم می گوییم مغز. دعا، مغز عبادت است.
 من یک چیزهایی را از روی نوشته برایتان بخوانم، دعا، عبادت، معرفت و شناخت است. کسی که دعا می کند معلوم می شود خدا را قبول دارد، ایمان به خدا دارد، معرفت دارد، پس معرفت در دعا هست. در دعا خوف هست. خوف و تقوا در دعا هست. چون کسی که دعا می کند می گوید خدایا من را ببخش، پیداست از گناهانش ترسیده، وحشت گرفته، از جهنم می ترسد. بالاخره مؤمن به قرآن است. قرآن می گوید (;كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا) (النساء/56)، پوست بدنشان در جهنم می سوزد خدا پوست نو بهشان می دهد. (;خَالِدِینَ فِیهَا) (النساء/57) ابدی است، ترسیده از خلافش، خوف خداست.

2- دعا و اظهار نیاز، عامل عشق و امید به پروردگار

در دعا احساس فقر هم هست. . و این خودش یک کمال است که انسان از تکبر بیاید پایین، احساس نکند یک کسی است، احساس بکند به خدا نیاز دارد، تا آدم، احساس نیاز به خدا نکند دستش را بلند نمی کند دعا کند. احساس فقر. در دعا عشق هم هست، چون تا آدم کسی را دوستش نداشته باشد در خانه‌اش نمی رود. شما که رفتی در خانه خدا پیداست خدا را دوست داری، عشق و محبت. در دعا امید هم هست. امید و رجاء، چون اگر آدم امیدوار نباشد دعا نمی کند. وقتی آدم امید دارد به استجابت دعا می کند. در دعا حضور قلب هم هست. چون وقتی یک چیزی را از خدا می خواهد بخصوص به زبان فارسی، دعاهایتان را بخشی‌اش را عربی بخوانید، بخشی‌اش را هم به زبان فارسی بگویید، که بفهمید چه می خواهید. آدم وقتی از خدا یک چیزی بخواهد حواسش هم جمع است، حضور قلب هم هست. در دعاء اخلاص هم هست، چون معمولا وقت هایی ما دعا می کنیم که دستمان از جاهای دیگر قطع است. وقتی دستمان از جاهای دیگر قطع شد می آییم در خانه خدا.
در دعاء تضرع و بندگی هست، تضرع، بندگی، ابتهال. آدم وقتی دعا می کند، گریه است، در حال یا شبیه گریه است، التماس می کند. در دعاء توجه به زمان‌ها و مکان های مقدس هست. آدم وقتی می خواهد دعا کند سعی می کند سحری باشد، شب بیست و سومی باشد، شب قدری باشد، در مسجد باشد، در جمع مؤمنین باشد، اینها چیزهایی است که از درون دعا کشف می شود. یعنی ما یک ظاهر می گوییم دعاست، وقتی فوتش می کنیم می بینیم اوه چقدر چیزی شد.
در دعا توبه هست، توبه و اقرار به گناه، و اقرار به خلاف. آدمی که دعا می کند در دعایش می گوید خدایا من بد کردم، خلاف کردم، معذرت می خواهم، مرا ببخشید. الله اکبر چقدر نکته، آشنا شدن، با کلمات وحی و پیامبر و اهل بیتش. آدم وقتی دعاء می کند یا دعاهای قرآن را می خواند مثل (;رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ) (البقرة/201)، یا دعاهای ربنا ربنا، که در قرآن زیاد است که وحی است یا کلمات پیغمبر را می گوید یا مناجات های اهل بیت را می گوید، بالاخره آدم وقتی می آید دعا کند یک سری هم به قرآن و روایات می زند. در دعا تجلیل و تمجید از خداوند است. شما وقتی دعا می کنی حداقلش می گویی ای خدا تو ارحم الراحمینی(یا علی یا عزیز، یا غفور یا رحیم، انت الرب العظیم، الذی لیس کمثله شیء و هو الغفور الرحیم)، یعنی می گوییم خدا تو غفوری رحیمی، علی، عظیمی، یعنی از خدا تجلیل می کنیم، تمجید می کنیم، در دعا اینها هست.
خوب. که نمی دانم چند تا شد، دوازده تا، حالا اینها نمونه است، من تحقیق موضل نکردم، یک نگاهی سر سری، در دعا مثل آدمی که می رود لباس بشوید، یک زنی که لباس می شوید، در قدیم که لباس‌ها را با دست می شستند ظاهرش این است که لباس می شوید، اما وقتی لباس می شوید یک حمام سونا هم هست، یعنی عرقش هم درمی آید، غذایش هم هضم می شود، ورزش بازو هم هست، یعنی ظاهرش یک لباس است، همه دین همینطور است.

3- ارتباط عبادت و سیاست در اسلام

شما وقتی نماز جماعت می روی سیاست هم هست، میتینگ هم هست، نماز جمعه میتینگ هم هست. روز قدس که این بحث شب قدس پخش می شود، روز قدس وقتی شما می روی هم می روی نماز جمعه، هم می روی مرگ بر آمریکا بگویی، مرگ بر اسرائیل بگویی، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل متن قرآن است، فکر نکنی سیاسی است، اصلا سیاست در متن دینمان است. بگذارید قرآن بخوانم که از خودم حرف نزنم، «بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ»، قرآن می فرماید (;أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ) (الفتح/29)، بعد از «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ» می گوید (;تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا) (الفتح/29)، «اشداء علی الکفار» یعنی نسبت به کفار خشن باش، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، « رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ »، خودی‌ها را بهشان رحم کن، درود بر فلسطین، بعد می گوید ««تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا»، یعنی بعد که مرگ بر آمریکا گفتی، مرگ بر اسرائیل گفتی، بعد می گوید «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا»، هم رکوع کن هم سجده کن، یعنی اینها را خدا به هم چسبانده. الله اکبر از این مهندسی، من الحمدلله یک دور تفسیر دیدم و نوشتم و گفتم ولی حالا گیجِ گیج شدم که اصلا نفهمیدم. اصلا این که می گویم دروغ نمی گویم والله نفهمیدم. گیج گیجم، از مهندسی قرآن. قرآن مهندسی عجیبی دارد، مهندسی عجیبی دارد. یعنی مثلا این کلمه را چرا اینجا گفته، این کلمه را چرا اینجا گفته، این کلمه را چرا دو بار گفته، این چرا بی الف و لام، این چرابا الف و لام، اصلا گیجم توی مهندسی قرآن. مثلا نماز عبادت است، به همه مسائل گره‌اش زده. با مردم، می گوید نماز بخوانید، این (;قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا) (البقرة/83) را چسبانده به نماز، «أَقَامُوا الصَّلَاةَ» پشت سرش گفته (;أَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ) (الشورى/38)، نماز می خوانند اما کارهایشان هم با مشورت است، چسبانده است به یک مسئله دموکراسی. نماز و مسئله مردم سالاری، «أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، «وَأَمْرُهُمْ شُورَى»، «أَمْرُهُمْ شُورَى» را چسبانده به «أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا»، با مردم سالاری، (;وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ) (البقرة/83)، چسبانده به کمک به فقراء، (;یَا بُنَیَّ أَقِمْ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ) (لقمان/17)، نماز بخوان در جامعه هم امر به معروف کن، من یک وقت حساب کردم کنار نماز دهها نکته هست که نماز خالی را اسلام قبول ندارد. افرادی آمدند گفتند آقا فلانی چه نمازهایی می خواند، عجب حالی، عجب حالی، امام فرمود(کیف عقله)، فقط نگاه به نمازش نکنید، مخش هم کار می کند یا نه؟ یک کسی را می آیند می گویند آقا عجب مخی دارد، امام فرمود(کیف صلاته)، نمازش چطور است؟ اگر مخش کار می کند رابطه‌اش با خدا چطور است، اگر با خدا رابطه دارد، بگید، مخش چطور کار می کند.

4- دین، یك مجوعه به هم پیوسته است

 دین یک ماشینی است که اگر یک لاستیکش پنچر شود می ایستد. دین اینطور نیست که مثل پزشکی تخصصی شود. در پزشکی، یکی متخصص قلب است، کار به کلیه ندارد، یکی متخصص کلیه، کار به چشم ندارد، متخصص حلق و بینی است کار به نمی دانم چشم ندارد. دین نه، آقا من متخصص در سینه زدن هستم، آقا نماز جمعه می روی نه؟ حیدر، حیدر، قمه می زند، نماز جمعه نمی رود، اصلا ما دین تخصصی نداریم، حاجی هایی که می روند مکه، شب عید قربان، تمامشان در صحرای عرفات پشت مکه، همه زیارت عرفه می خوانند، یک جوری گریه می کنند، فردا صبح می گویند حاج آقا دیروز مفاتیح دستت بود امروز بیا چاقو دستت بگیر، چه کنم؟ گوسفند بکش، یعنی دیروز دست به مفاتیح، صبح دست به چاقو، یعنی چاقو و مفاتیح. . . ، امام فرمود یک دست به قرآن، یک دست به اسلحه، مگر می شود در مقابل اسرائیل و آمریکا ما دست به اسلحه نبریم؟ (;أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ) (الفتح/29) و هرچه راهپیمایی شلوغ‌تر باشد کفار غیض می کنند، من این را هر سال گفته‌ام، اجازه بدهید باز تکرار کنم به مناسبت بیست و سوم ماه رمضان، هم دعا کنیم، هم نفرین کنیم، این نفرین‌ها مستحاب می شود، شما چقدر گفتید مرگ بر شاه، شد، مرگ بر منافقین، اصلا منافقین نابود شدند، دیگه آمریکا و اصلا اسرائیل هم اینها را تحویل نمی گیرد. مرگ بر صدام، یعنی الان صدام خیلی دلش می خواهد بمیرد که این زندگی نکبت بار را نداشته باشد، مرگ بر صدام مستجاب شد، مرگ بر منافقین مستجاب شد، مرگ بر شاه مستجاب شد، اینها همه مستجاب شد. خیلی ما پیش رفتیم، الان اسلام امروز غیر از اسلام دیروز است، در زمان شاه یکی از نمایندگان مجلس، در مجلس شورای ملی آن زمان، گفت بسم الله الرحمن الرحیم، بعضی از نماینده های پست، پاشدند رفتند، گفت چرا در مجلس شورای ملی بسم الله می گویی مگر اینجا مجلس روضه است؟ یعنی زمان شاه، نماینده مجلس زمان شاه بسم الله، نمی گفت بعضی از سران کشور ما در سازمان ملل وقتی سخنرانی کردند بسم الله الرحمن الرحیم گفتند بعضی از رؤسای جمهور‌ها آمدند گفتند ما می خواهیم بسم الله بگوییم اما خجالت می کشیم، و یک چیزی هم بهتان بگویم، بیشترین کتابی که در آمریکا فروش رفت قرآن بود، که گفتند قرآن چی چی است؟ مردم بیدار شدند، بله قرآن چی چی است؟ قرآن می گوید «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» اول، «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» دوم، بعد «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا».

5- بندگی خدا، آزادگی در دنیا

 دین ما این است که می گوید الله اکبر، خدایا تو بزرگی، اگر این را باور کنیم خدا بزرگ است دیگر آمریکا پهلویمان کوچک است، با همان الله اکبرش خلاصند همه ابرقدرتها، چون قرآن می گوید نترسید تمام رئیس جمهورها جمع شوند «لَنْ یَخْلُقُوا ذُبَابًا الحج/73، نمی توانند یک مگس خلق کنند، (;وَإِنْ یَسْلُبْهُمْ الذُّبَابُ شَیْئًا) (الحج/73)، اگر یک مگس یک چیزی بردارد فرار کند، همه رئیس جمهورها عقبش بدوند نمی توانند ازش بگیرند، بعد می گوید (;ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ) (الحج/73)، هم مگس ضعیف است هم رئیس جمهورها. یعنی رئیس جمهورهای کره زمین را می آورد در حد یک مگس بعد می گوید کلشان کشک است، آخه این مکتب دیگر بله قربان گو درست نمی کند. کسی که فهمید الله اکبر، کسی که در نمازش گفت ایاک نعبد، فقط بنده توام، یعنی نه بنده شرقم نه بنده غرب، وقتی می گوید ایاک نستعین، فقط از تو کمک می خواهم، نه کمک از شرق، نه کمک از غرب، این قرآن است، قرآن می گوید (;لَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا) (الأحزاب/39)، از احدی نترسید، دیگر تهدیدها مهم نیست، قرآن نارنجک است، قرآن دینامیت است، قرآن می گوید (;لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ) (الحشر/21)، اگر قرآن بر کوه نازل شود تکه تکه می شود، یعنی من مواد منفجره‌ام، به همین خاطر الان وحشت کردند، الان مخالفت با متن قرآن است، چون دیگه این مسئله نیست که مال امام خمینی باشد یا مال کسی دیگر، مسئله این است که در مکتب اینها، آیات قرآن، قرآن بیدار می کند، به متوکل عباسی گفتند تو هم مسجد می سازی و هم مسجد می روی و هم قبر امام حسین را خراب می کنی، ما نفهمیدیم کدام هایش درست است، گفت تو مسجد مردم چرت می زنند، البته اگر مسجد پیشنمازش بنی عباس باشد، مردم چرت می زنند اما اگر مسجد پیشنمازش آیت الله مفتح باشد یک نماز عید فطر خواند در تپه های قیطریه، شاه از تپه های قیطریه رفت هوا، امام رضا را که از وسط نماز برگرداندند به همین خاطر بود، مأمون الرشید به امام رضا گفت نماز عید بخوان، خواهش می کنم بخوان، گفت من اگر نماز عید بخوانم، نماز عیدِ پیغمبری می خوانم، مأمون نمی دانست نماز پیغمبری چی است، چون مأمون که نماز می خواند با اسب و اسکورت و دنگ و فنگ و گفت هر چه می خواهی بخوان، نمی دانست چه می شود، امام رضا که کفش هایش را کند، لباس پوشید، الله اکبر، مردم ریختند، پیاده رفت از شهر تا مصلّی روی خاکها، اسلام هم می گوید عید فطر است شیک بپوش، هم می گوید روی خاک نماز بخوان، یعنی می خواهد لباس های خوبت را بپوشی، اما در برابر خدا خاک مالی‌ات بکند. می گوید همه حاجی‌ها بیایند کله‌شان را بتراشند، یعنی اگر هم پولداری باید کله‌ات را بتراشی، هم چاقو هم مفاتیح، هم لباس شیک هم روی خاک، هم مرگ بر آمریکا هم نماز جمعه، این ترکیب خیلی ترکیب قشنگی است، ترکیب ترکیب قشنگی است. داری وضو می گیری، می گوید بگو(اللهم بیّض وجهی)، خدایا صورتم را روز قیامت سفید کن، دست راست را می شویی، (اللهم اعطنی کتابی)، خدایا روز قیامت نامه عملم را دست راستم بده، یعنی از وضو می خواهد شما را گره بزند به قیامت. همه‌اش با هم است، می گوید اگر کسی ایستاده ادرار کند فشار قبرش زیاد می شود، ایستاده ادرار کردن چه ربطی دارد به فشار قبر؟ یک ربطی دارد ما نمی فهمیم، مثل بچه ای که نگاه می کند می بیند باباش رفت پشت ماشین، ماشین را روشن کرد، اگزوزش دود در می آمد، می گوید آقا تو اینجا را همچین کردی، عقب دود می دهد، بله مکانیک می فهمد که این یک ربطی با هم دارد، بچه نمی فهمد که این کلید را زد اگزوز دود می دهد، این ایستاده ادرار می کند. اسلام می گوید اگر این انگشتر را دست کنی دفع بلا می شود می گوید یعنی چه، این چه کار دارد به بلا، بعد می بینیم بله کامیون‌ها هم یک زنجیر آویزان می کنند این زنجیری که عقب آویزان می کنند این دفع بلا می کند. یا برج های بزرگ رویش یک الماس می گذارند، الماس آن خطر را دفع می کند، چه دینی داریم ما، حیف، حیف که شصت سالم شد حالا رسیدم به اینجایی که نفهمیدم.
علامه طباطبایی در آیه 100 سوره بقره می فرماید این آیه یک میلیون و دویست هزار رقم معنا دارد، حالا بیا درستش کن. بنده که یک طلبه عادی هستم، (;مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ) (الفلق/2) را امسال ماه رمضان هرچی خواستم ازش بروم بیرون نشد، «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ» الفلق/1-2، شرور چی چی است، رفتیم شرور را شناسایی کنیم ماه رمضان تمام شد، بنده بیست تا سوره آورده بودم برای ماه رمضان امسال، در بیست تا سوره، در یک سوره ماندم، در یک سوره هم در یک آیه‌اش ماندم، یک آیه را هم ناقص گفتم. حرف حاشیه هم نزدم، چون نه تاریخ گفتم، من در سخنرانی هایم تاریخ نیست، تعبیر خواب نیست، قصه نیست، خواب نیست، شعر نیست، تحلیل سیاسی نیست، عرفان نیست، فلسفه نیست، نمی دانم نقل اقوال نیست، همه را حذف کردیم، نقل قرآن و حدیث است یک طلبه عادی یک ماه رمضان گیر کرده، امیرالمؤمنین می فرماید، قرآن دریایی است که، (لا یدرک قعره).

6- دریای بیكران قرآن، پایان ندارد

یک چیزی برایتان بگویم زیادی گوش بدهید، شب قدر، شب بیست و سوم که نازل شد قرآن، یک کلمه برای قرآن بگویم که حق قرآن را نمی توانم ادا کنم، حالا یک کلمه، دو کلمه داریم. یک از پیامبر، از رسول اعظم، یکی از امیرالمؤمنین، یکی می گوید(لا تفنی عجائبه)، یکی داریم(لا تحصی عجائبه)، الله اکبر، می دانی فرق اینها چی است؟ راجع به قرآن یکی می گوید(لا تفنی عجائبه)، (لا تفنی) یعنی فانی نمی شود عجائب قرآن، آنقدر قرآن چیزهای عجیب و غریب دارد، آنقدر چیزهای نو دارد، کی آدم عجب می کند، شما سیب زمینی که می بینی عجب نمی کنی که، خوب سیب زمینی است، چیزی را عجب می کنی که نو باشد، می فرماید اینقدر چیز نو در قرآن هست که فانی نمی شود. یعنی زمان ندارد، یعنی هرچی زمان پیش می رود باز هم حرفهای نو تویش در می آید. عوام وقتی می گویی نفت چی است، می گوید همین که در چراغ است، ولی متخصصین پتروشیمی از نفت هزار ماده نو درمی آورند. ما می گوییم قرآن چی است؟ همین که توی قرآن است، بک یا الله، بک یا الله، بک یا الله، اینکه می گویند قرآن را سر گیر، یعنی بیا قرآن را هماهنگ کن، اینکه می گویند شب قدر قرآن سر گیر و شب قدر مقدرات تنظیم می شود، یعنی مقدرات شما طبق، شاید معنی‌اش این باشد، مقدرات شما جوری انجام می شود که طبق قرآن عمل کردی، چقدر به قرآن عمل کردی؟ اگر هرچی می دویم به جایی نمی رسیم چون به قرآن عمل نکردیم. قرآن می گوید (;وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا) (الأعراف/96)، رزقت می خواهی خوب شود تقوا داشته باش، ما می گوییم هرچی دروغ بگویی درآمدت بیشتر است، هرچی ربا و رشوه و کلک بزنی درآمدت بیشتر است، قرآن می گوید اینطور نیست، تقوا درآمد را زیاد می کند، با دروغ جور می کنی، با تریاک هوا می رود، با دزد هوا می رود، با سیل و زلزله هوا می رود با خطرات هوا می رود.
(لا تحصی) یعنی چه؟ یعنی قابل شمردن نیست، یعنی ده رقم نیست، آخه یک زن یک گوشت را می تواند صد رقم خورش درست کند، اما صد تا احصاء می شود یعنی قابل شمارش است، (لا تحصی) یعنی قابل شمارش نیست، یعنی زمان ندارد، این هم شمارش ندارد، عجائب قرآن زمان ندارد، خانه لوکسی که شما می سازی تا الان این خانه توی این محل لوکس ترین خانه است، بعداً مهندسین می آیند یک ساختمان می سازند از ساختمان شما لوکس‌تر، یعنی کسی خانه شما زمان دارد، ده سال است خانه شیک است. قرآن عجائبی دارد که همیشه نو است، قرآن شماره ندارد، شب قدر بخوانیم با هم این آیه را، (;إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ) (القدر/1)، شب قدر چه شبی است، به پیغمبر می گوید (;وَمَا أَدْرَاكَ) (القدر/2)، تو که پیغمبر هستی نمی دانی شب قدر چی است. شب قدر شب مهمی است شب دعاست. آمد پهلوی امام گفت من هرچه دعا می کنم قرآن می گوید «ادعونی استجب لکم»، من دعا می کنم مستجاب نمی شود، جوابشدر خود آیه است، می گوید (;ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ) (غافر/60)، نمی گوید علیکم، یعنی اگر به نفعت بود دعایت مستجاب می شود، خیلی چیزهایی که ما می خواهیم خیال می کنیم به نفعمان است، به نفعمان نیست. حالا.
7- اسماء حسنی در دعا
سه تا آیه داریم (;وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى) (الأعراف/180)، این آیه سه بار تکرار شده، یعنی خداوند اسامی دارد، اسم هایی دارد، هزار تا اسم در دعای الغوث الغوث است، جوشن کبیر، سه تا آیه داریم که خداوند اسماء حسنی دارد، «فدعوه بها»، دعا می کنید با این دعا کنید، چون شب بیست و سوم این برنامه را گوش می دهند من این اسماء حسنی را فتوکپی‌اش را گرفتم پای لویزیون با هم بخوانیم. نود و نه تا اسم خداست یک دقیقه تقریبا طول می کشد. بسم الله الرحمن الرحیم، (یا الله، الاله، الواحد، الاحد، الصمد، الاول، الاخر، السمیع البصیر، القدیر القادر، العلی الاعلی، الباقی البدیع، البارع الاکرم، الباطن الحی، الحکیم العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحق، الحسیب، الحمید، الحفی، الرب، الرحمن الرحیم، الزارع الرازق، الرقیب، الرئوف، الراعی، السلام المؤمن، المهیمن العزیز، الجبار المتکبر، السید الصبوح، الشهید الصادق، الصانع الظاهر، العدل العفو الغفور، الغنی الغیاث، الفاطر الفرد، الفتاح، الفالق، القدیم، الملک القدوس، القوی القریب، القیوم القابض، الباسط، قاضی الحاجات، المجید، المولی، المنان، المحیط، المبین، المغیث، المصور الکریم، الکبیر، الکافی، کاشف الضر، الوتر، النور، الوهاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادی، الوفی، الوکیل، الوارث، البر، الباعث، التواب، الجلیل، الجواد، الخبیر، الخالق، خیر الناصرین، الدیان، الشکور، العظیم، اللطیف، الشافی). نودونه تا اسم بود، دعا کنم،
خدایا به قرآنت قسم، به تمام اسماء حسنی قسم، به همه آبرومندانت قسم، آنچه شب قدر برای بندگانت خوبت، قبلا مقدر کردی، امسال مقدر می کنی، در آینده مقدر خواهی کرد، همه آنها را برای همه ما مقدر بفرما(الهی آمین) تمام گناهان ما و اموات ما و دوستان ما را ببخش(الهی آمین) همه مشکلات همه مسلمان‌ها را حل بفرما(الهی آمین) خدایا اسرائیل را نابود کن(الهی آمین) سران آمریکا را نابود کن(الهی آمین) دشمنان اسلام را اگر قابل هدایت نیستند نابود کن(الهی آمین) روز به روز بر عزت و قدرت و بصیرت و تخصص مسلمین و اتحادشان بیفزا(الهی آمین) توطئه‌ها خنثی، توطئه گران نااهل نابود کن(الهی آمین) به بی همسرها، همسرخوب مرحمت کن(الهی آمین) به بی فرزندها فرزندان صالح خوب مرحمت کن(الهی آمین) به بی شغل‌ها شغل حلال مرحمت کن(الهی آمین) به مریض‌ها شفا مرحمت کن(الهی آمین) به کدورت‌ها صفا و صمیمیت مرحمت کن(الهی آمین) فرشته‌ها شب قدر خدمت حضرت مهدی می رسند، همینطور که زمان پیغمبر فرشته‌ها، «تنزل الملائکه»، خدمت پیغمبر می رسیدند، بعد از پیغمبر خدمت امیرالمؤمنین، الان خدمت حضرت مهدی، خدایا به مهمانان امشب(فرشته ها)، به میزبان امشب(حضرت مهدی) قسمت می دهیم، قلب حضرت مهدی را از الان تا ابد از ما راضی بفرما(الهی آمین) آخرین دعا اینکه وقتی می خواهیم بمیریم قبل از مردن ما را ببخش که حدیث داریم مؤمن وقتی می میرد انگار گل بو می کند، مردن را مثل گل بو کردن، سکرات مرگ بر ما آسان، ما را با ایمان زنده بدار، با ایمان بمیران و روز قیامت را روز روسفیدی ما قرار بده(الهی آمین) توفیق جبران عملکردهای زشت را به ما مرحمت بفرما(الهی آمین) لقمه های ما را از خمس و زکات و حق الناس پاک بفرما(الهی آمین) رهبر ما، دولت ما، امت ما، مرز ما، جوان های ما، نسل و ناموس و عقاید و افکار و آبرو و هرچه که به ما داده ای در پناه امام زمان حفظ بفرما(الهی آمین) شب قدر، هرکس فحشی داده، غیبت، تهمت، همه را حلال کنید، با قلب پاک بروید، نمی شود در دل کینه باشد بعد بگوییم خدایا بده، می گوید آخه تو کینه در دلت هست، ظرفی که سوسک تویش است، شیر و شربتش نمی کنند، هرکه به شما ظلم کرده شب قدر حلال کنید با قلب پاک برای همه دعا کنید.
 والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 1508
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست