سوم) بر
اساس تعبیر «قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ
مِنْ رَبِّكُمْ»[1] معجزه، کار حضرت صالح (ع) نبوده و حضرت نقشی در وقوع معجزه نداشته؛
زیرا بینه، فعل خداوند است.[2]
به نظر میرسد مبنای عبده در قصههای
قرآن که همانا موعظه و عبرتآموزی است و نه بیان تاریخ، باعث شده که وی
فراگیری عذاب را معجزه حقیقی بداند. همچنین عبارت «قَدْ
جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ» نشانگر
آن است که بینه و معجزه آشکاری باقدرت الهی توسط حضرت صالح
برای قوم آورده شده است و دلیلی بر عدول از ظاهر آیه وجود
ندارد.
هـ - معجزات حضرت موسی (ع)
در زمان نزول قرآن یهودیان
زیادی در عربستان وجود داشتند. ازاینرو، مباحث مربوط به حضرت
موسی (ع) و معجزات ایشان
در قرآن مورد تأکید قرارگرفته و معجزات فراوانی از آن حضرت نقلشده
است که به گروهی از آنها اشاره میشود.