بودند، و كسى كه
بهتان مىزند و دروغ مىبندد و او را كافر و خطاكار مىشمارد، همچون خوارج كه در
طرف تفريطند. و اين هر دو عمل دو صفت ناپسند و بيرون از فضيلت عدالتند. و قبلا
معلوم شد كه رذايل، پرتگاههاى هلاكت اخروى هستند. و نظير اين سخن در پيش گذشت.
(3442)
442- از امام (ع) در باره توحيد و عدالت پرسيدند:
«توحيد و
يگانه دانستن خدا آن است كه او را در انديشه نياورى، و عدالت آن است كه او را
متّهم [به اجبار بنده بر عمل قبيح و بعد هم كيفر كردن او] نسازى.»
[شرح]
(86789-
86783) اين دو كلمه با تمام اختصار و كوتاهى در نهايت ارزش و محور علم
خداشناسىاند. كلمه نخست، مهمترين كلمهاى است كه امام (ع) در باره توحيد و تنزيه
خداوند، به منظور تربيت بندگان خدا فرموده است، و ما معناى آن را در خطبه اوّل
كتاب نقل كرديم. و خلاصه مطلب در اينجا آن است كه قوه و هم تنها جزئيات مربوط به
حسّ را درك مىكند و خداوند به اقتضاى اين كه معقول صرف است، از محسوسات و متعلقات
آن منزّه و مبرّاست، ناگزير، روا نيست كه خداى تعالى را در تصور و هم در آوريم، و
احكام و هم را بر ذات مقدس او اجرا كنيم.
زيرا در باره
او جز خلاف نخواهد بود، چون اقتضاى و هم، آن است كه خدا را محسوس و يا وابسته به
محسوس بدانيم كه از شأن آن كثرت و تركيب است و اين دو با وحدت مطلقه حق تعالى
منافات دارند. پس در حقيقت، امام (ع) توحيد را به وسيله يكى از خواصّ آن كه لازم
سلبى اوست [به و هم نيامدن] معرّفى نموده است.