«زيانكارترين
مردم در معامله، و نااميدترين فرد در تلاش و كوشش آن كسى است كه براى رسيدن به
آرمانهايش جسمش را فرسوده كند، و مقدّرات او را در رسيدن به خواستهاش يارى
ننمايند، پس با حسرت و افسوس از دنيا برود و با گناهان خود وارد آخرت شود.»
[شرح]
(85892-
85865) صفت (اخسر صفقة) را استعاره براى آن كسى كه معرفى كرده، آورده از آن رو كه
دنيا را به جاى آخرت گرفته است و قضا و قدر، با او در رسيدن به آرزوهاى دنيوىاش
موافق نبوده است. و بديهى است كه او در معاملهاش زيانكارتر از همه است و پيامد آن
هم عبارت است از كيفر دردهايى كه در اثر تلاش خود او عايدش مىگردد.
«روزى دو قسم
است: يكى آن كه در پى تو است و ديگرى آن كه تو در پى آنى، پس كسى كه خواهان دنياست
مرگ او را مىطلبد تا از دنيا ببردش، و كسى كه طالب آخرت است دنيا او را مىطلبد
تا وى از آن روزى خود را كامل ببرد».
[شرح]
(85918-
85896) امام (ع) صفت طالب را براى روزى از آن رو استعاره آورده است كه روزى همچون
كسى كه در پى صاحبش در آيد ناگزير به او مىرسد. و از طلب دنيا به دليل نتيجه
مقدّرى كه در پى دارد، يعنى مرگ، بر حذر داشته است به طورى كه گويى مرگ شخص را
دنبال مىكند تا او را از دنيا بيرون سازد، آن هم به خاطر آن