سود رسانند پس آن
نعمتها را در دسترس آنها قرار مىدهد، تا ببخشند، و هر گاه به كسى چيزى از آنها
ندهند، آن نعمتها را از ايشان باز مىستاند و به ديگران منتقل مىسازد.»
[شرح]
(85762-
85742) يعنى از جمله بندگان خدا كسانى هستند كه با قرار گرفتن نعمتهاى الهى در
دستشان مورد توجّه خداوند مىگردند، تا اين كه به بندگان وى سود رسانند و اين سود
رسانى به شرط بخشش نعمت است، و اگر چنان نباشد، نعمت از آنها گرفته مىشود، و به
ديگران داده مىشود هدف از اين سخن وادار ساختن بر سودرسانى است، براى اين كه هر
عاقلى كه خدا به او نعمت داده است روا مىدارد كه نعمتش چنين باشد.
«سزاوار
بندهاى نيست كه به دو چيز پشت گرم باشد: تندرستى و مالدارى، زيرا در همان ميان كه
او را تندرست مىبينى ناگهان بيمار، و در آن بين كه وى را مالدار مىبينى ناگهان
تنگدست مىشود.»
[شرح]
(85785-
85766) امام (ع) از اعتماد به دو خصلت ياد شده نهى فرموده است، از آن جهت كه آن دو
با نقطه مقابلشان يعنى بيمارى و تنگدستى، در اختيار بنده نيستند و عوامل و اسباب
آنها نيز نامعلوم است. بنا بر اين همواره احتمال در پى آمدن يكى پس از ديگرى هست.
پس اطمينان به چيزى كه اين طور است از نادانى است. و سزاوار نيست كه به اين دو
فضيلت انسان پشت گرم باشد.