در موردى كه سزاوار
باشد، شايسته گفتن نيست، و كلمه «وثاق- بند» استعاره است. و صغراى قياس دوم عبارت:
«فربّ كلمة سلبت نعمة: بسا كلمهاى كه باعث از بين رفتن نعمتى گشته است، و كبراى
مقدّرش چنين است: و هر كلمهاى كه آن طور باشد پس بايد از گفتن آن دورى كرد و سخن
اندك و استوار گفت:
«آنچه را
نمىدانى مگو، بلكه هر چه را مىدانى هم مگو، زيرا خداوند پاك، بر همه اعضا و
جوارح تو احكامى را واجب كرده، تا روز قيامت بدان وسيله بر تو حجّت بياورد.»
[شرح]
(84607-
84585) امام (ع) از گفتن چيزى كه انسان نمىداند نهى فرموده است، براى اين كه آن دروغ
است و يا احتمال دروغ در آن مىرود، و چون چنين سخنى از روى نادانى است پس دورى
كردن از آن واجب است، و امّا اين كه از گفتن تمام دانستنيها نهى فرموده است براى
اينست كه ممكن است براى خود گوينده و يا براى ديگران زيانى داشته باشد، مثل فاش
كردن رازى كه باعث اذيّت وى و يا اذيّت كسى شود كه راز را به او گفته است، و از
اين كار با عبارت: فانّ اللّه ... كه صغراى قياس مضمرى است، بر حذر داشته است.
امورى كه
خداوند بر هر عضوى از اعضاى بدن واجب گردانيده عبارت است،- به طور مثال- براى زبان
گفتن هر چيزى را به جاى خود، و همچنين براى چشم، نگريستن بجا و امثال اينها براى
ديگر جوارح. و كبراى مقدّر چنين است:
و هر چه را
كه خداوند بر اعضاى انسان واجب گردانيده واجباتى است كه روز قيامت بدان وسيله براى
ترك و يا عمل به آنها با وى احتجاج مىكند، پس لازم