برسد مانند آن ديگرى
كه از آخرت به كمترين بهره و نصيب خويش رسيده است».
[شرح]
(83937-
83894) چون پرهيزگارى و توشه گرفتن از دنيا براى سفر الى اللّه هدف از خلقت انسان
است ناگزير امام (ع) در آغاز تمام خطبههايش آن را مىآورده و به اين هدف آفرينش
توجّه مىداده است و هم اين كه هدف نهايى انسان آخرت است و دنيا نيست، هر چند كه
به جاى هدف نهايى، دنيا خود را جلوهگر سازد، و هر چند كه آخرت را در نظر وى بد
جلوه دهد و مانع شناخت آن گردد، علاوه بر آن كه هيچ مناسبتى نيست ميان آن كسى كه
در بالاترين حدّ تلاش خود به دنيا رسيده و ميان آن كسى كه به كمترين بهره از آخرت
دست يافته است، به جهت شرافت بهره اخروى، تا چه رسد به آن كسى كه به بالاترين مقام
اخروى رسيده باشد! امام (ع) طالب دنيايى را كه مدّعى است به دنيا دست يافته، از
فريب خوردن و مغرور شدن بر حذر داشته است. و مطالب ديگر واضح است.
«هيچ بزرگى
بالاتر از اسلام و هيچ عزّتى برتر از پرهيزگارى، و هيچ پناهگاهى استوارتر از
پارسايى و هيچ شفيعى پيروزتر و رهايى بخشتر از توبه و بازگشت به طرف خدا نيست، و
هيچ گنجى بىنياز كنندهتر از قناعت، و هيچ ثروتى در پيشگيرى از فقر، بهتر از
تسليم و قناعت به روزى رسيده وجود ندارد، و