چون هدف از اين بخش
سخن امام (ع) آن بود كه شنوندگان از فضايل نامبرده پيروى كنند، آنان را امر فرمود
تا بدان صفات پايبند بوده و در تمام يا بعضى از آنها بر ديگران سبقت گيرند و با
عبارت: فاعلموا ... كه صغراى قياس مضمر است، تشويق نموده است و كبراى مقدر آن نيز
چنين است: هر كارى كه نيكو باشد پس بايد بر آن مداومت داشت و بر ديگران در انجام
آن سبقت جست.
« [حتى] اگر
خداوند در برابر نافرمانى خود، وعده عذاب نداده بود، براى سپاس از نعمتهايش واجب
بود نافرمانى نكنند».
[شرح]
(81928-
81917) چون شكر نعمت، در گفتار و رفتار مطابق هم، عقلا واجب است، ترك معصيت هم كه
ملازم با طاعت واجبه است، آن هم واجب مىشود، زيرا لازم واجب نيز واجب است. و
مقتضاى اين سخن آن است كه اگر خداوند در برابر نافرمانى خود وعده عذاب نداده بود
باز هم ترك معصيت به خاطر شكر نعمت واجب بود، تا چه رسد كه وعده عذاب هم براى
نافرمانى داده است، بنا بر اين به طريق اولى بايد ترك معصيت كرد.
(3275)
275- امام (ع) وقتى كه اشعث بن قيس را به خاطر مرگ فرزندش تسليت مىداد فرمود: