«هر ظرفى
بدانچه در درون آن قرار مىدهند پر مىشود، جز ظرف دانش كه از آن وسعت مىيابد».
[شرح]
(78931-
78920) ظرفهاى محسوس چون گنجايش معينى دارند، پس طبيعى است كه با قرار دادن چيزى
در درون آنها پر شوند، اما ظرف علم، از سنخ معقول يعنى همان نفوس است و نيروى
دريافت علوم در نفوس نامتناهى است، و هر مرتبهاى از ادراك مقدمه براى مرتبه بعد
مىشود تا بىنهايت. پس قهرى است كه به وسيله علم گنجايشش بيشتر و با فزونى علم
افزونتر شود.
«نخستين
فايدهاى كه شخص بردبار، از بردبارىاش مىبرد، آن است كه مردم در برابر نادان او
را يارى مىكنند».
[شرح]
(78944-
78935) و ممكن است مقصود كسى باشد كه حلم خود را از دست بدهد. زيرا عوض در برابر
چيزى است كه از دست رفته باشد، مانند بىفكرى و امثال آن، پس مضاف در اين صورت حذف
شده است. و در اين عبارت- به دليل پيامدى كه اين صفت دارد، يعنى يارى و كمك مردم
به شخص بردبار در برابر نادان به هنگام برخورد سفيهانه- ترغيب به فضيلت بردبارى
است.