(78243-
78235) مقصود امام (ع) اداى حق در بين دوستان است. براستى كه چنين است، زيرا اداى
حق كسى كه رعايت حقش را نمىكند، نه به خاطر سودجويى و نه به دليل دفع زيان او
است، بلكه به خاطر خود او، و يا ترس از او، و يا به اميد طمعى از اوست كه همه
اينها شكلى از بندگى است [1].
«آنجا كه
معصيت خدا باشد، پيروى از مخلوق روا نيست».
[شرح]
(78252-
78247) مانند وضو با آب غصبى و نماز در خانه غصبى. و نفى در چنين مواردى بر نفى
جواز اطاعت حمل شده است، همان طورى كه از امام، على (ع) و از اهل بيت (ع) نقل
كردهاند. امّا به عقيده شافعى در چنين موردى طاعت صحيح است و نفى براى فضيلت آن
است.
«هر كس در
باره حق خود كوتاهى كند قابل سرزنش نيست، آن كسى سزاوار سرزنش است كه حق ديگران را
غصب كند».
[1]
بعضى از شرّاح مثل ابن ابى الحديد به جاى «عبده» عبّده، به تشديد ضبط كردهاند كه
در معنى مناسبتر است، يعنى كسى كه چنين رفتارى بدون چشمداشت بكند، طرف را بنده
خود ساخته است. م.